Až tři čtvrtiny cyklistů, kteří na tuzemských silnicích přijdou každoročně o život, nemají při nehodách cyklistickou přilbu. Loni na kole zemřelo při dopravních nehodách 40 lidí a z toho 29 (tedy skoro 73 procent) helmu nemělo. Na automatické a preventivní nošení přilby bude upozorňovat nová bezpečnostní kampaň, kterou představil šéf dopravní policie Jiří Zlý. Podle expertů by tak šla s dodržováním ochrany úmrtnost snížit o čtyřicet procent.
Tři čtvrtiny cyklistů, kteří přišli na silnicích o život, vyjely bez přilby. Policie chystá osvětu
Cyklistika podle policie v posledních letech prožívá velký rozmach. „Už nejde jen o volnočasovou aktivitu, lidé jízdní kolo stále častěji používají také pro cesty do práce nebo za zábavou,“ uvedl Zlý. Z cyklistiky se tak podle něj stala běžná část dopravy, která se proti minulosti přesunula i z přírody do měst.
Přes stoupající popularitu cyklistiky je však podle Zlého stále problémem přístup velké části lidí k vlastní bezpečnosti. „Problémem je především takzvaná pasivní bezpečnost,“ upozornil. Jde především o pravidla, která většinou nejsou vynucována zákonem. U cyklistiky to je právě nošení cyklistické přilby. Ta je v Česku povinná do 18 let, pro dospělé už je jen dobrovolná.
Podle Romana Budského z platformy Vize Nula, která se zabývá bezpečností na silnicích, z celoevropského průzkumu vyplynulo, že v Česku pravidelně přilbu na jízdním kole nosí přes 51 procent dospělých cyklistů. To je sice v rámci Evropy nadprůměr, na druhou stranu podle statistik každé sedmé dítě přilbu nenosí. Podle Budského je častým problémem například přístup rodičů k dětem, kdy bez přilby nepůsobí jako správný vzor.
Nejčastěji to při nehodě odnesou končetiny a hlava
Ze statistik vyplývá, že nejčastějším poraněním cyklistů je zranění končetin a následně hlavy. Právě hlava je nejvíce ohrožená při střetu s automobilem. Lukáš Hutta z dopravně-bezpečnostní asociace Záchranný kruh v této souvislosti popsal modelový příklad: Při střetu cyklisty, který jede rychlostí patnáct kilometrů za hodinu, s automobilem jedoucím rychlostí 35 kilometrů za hodinu je náraz srovnatelný se skokem po hlavě z desetimetrové výšky na tvrdou podložku.
Cyklistická doprava je aktuálně i tématem zákonodárců. Senátoři mají projednávat novelu silničního zákona, která nařizuje řidičům objíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. V místech, kde je rychlost omezena na 30 kilometrů za hodinu, by pak měl zůstat mezi autem a cyklistou prostor široký minimálně jeden metr. Horní komora se ale k normě staví skepticky.