Po řadě odkladů by 2. října měla začít stavba více než 15kilometrového úseku dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Podle informací ČT spolek Děti Země po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic stáhne svůj rozklad proti stavebnímu povolení na první část tohoto úseku od Hradce do Předměřic. Druhá část z Předměřic do Smiřic už povolení má a navazující úsek ze Smiřic do Jaroměře se od jara staví.
Dohoda má zaručit například to, že bude během stavby zajištěna ochrana stromů a porostů v okolí, které nečeká kácení. Ochráněni by měli být také obojživelníci a plazi, vstupu na staveniště jim zabrání bariéry. Ekologický dozor bude mít na starost firma NaturaServis.
Ředitelství silnic a dálnic pak má pravidelně měřit hlučnost na stavbě a do dvou let navrhnout náhradní výsadbu dřevin.
Spor se týkal části budoucí dálnice od Hradce Králové do Předměřic nad Labem. Ta získala nepravomocné stavební povolení v červnu, Děti Země však proti němu 23. července podali rozklad a žádali přezkoumat 21 stanovisek dotčených úřadů ke stavbě dálnice.
Výhrady měli například právě k navrženým protihlukovým opatřením nebo k ochraně dřevin. Odvolání pak zamířilo do rozkladové komise ministra dopravy, která stavbu zablokovala.
Ředitelství silnic a dálnic nyní podle informací ČT některé připomínky ekologů přijalo a ti tak svůj rozklad stáhli. Ani jedna z organizací nechce dohodu komentovat. Odkazují na středeční tiskovou konferenci, kde vystoupí ředitel ŘSD Jan Kroupa a předseda spolku Miroslav Patrik.
Už v červenci svá odvolání stáhlo také devět spolků a osob ze západní části Hradce Králové. Ti se domáhali většího počtu protihlukových stěn a dalších obslužných cest pro zemědělce. Námitky vznesl na poslední chvíli i hradecký magistrát. Nyní už ale stavbě nic nebrání.
Druhá část prvního úseku z Předměřic nad Labem do Smiřic už má pravomocné stavební povolení. Dosud se ale s pracemi nezačalo, protože se čekalo na vyřešení sporů.
Úsek od nynějšího konce D11 u Hradce Králové až do Smiřic by se mohl začít stavět letos v říjnu. Navazující úsek Smiřice–Jaroměř se staví od jara. Oba by se řidičům měly otevřít v závěru roku 2021.
- Úsek má dvě části: Hradec Králové – Předměřice nad Labem a Předměřice nad Labem – Smiřice. Každý měří zhruba 7,6 km, celkem tedy přes 15 km.
- Na trase budou dvě mimoúrovňové křižovatky (Plotiště a Smiřice), 19 mostů a více než kilometr protihlukových stěn. Úsek vede rovinatým územím, převážně na zemědělských pozemcích.
- Zhotovitelm bude sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Stát jim za to dle smlouvy má zaplatit 2,6 miliardy korun bez DPH.
- Úsek by měl být zprovozněn v závěru roku 2021, současně s navazujícím úsekem Smiřice–Jaroměř.
- Zdroj: ŘSD
Dálnice D11 v budoucnu povede z Prahy až na polské hranice, kde se u Královce na Trutnovsku napojí na budovanou polskou rychlostní silnici S3. Z plánovaných 154 kilometrů je dokončeno 91 kilometrů. Zatím poslední úsek se otevřel loni v srpnu před Hradcem Králové u Kuklen. Dokončení celé D11 se předpokládá po roce 2025.


