Stát za půl roku proplatil dopravcům slevy za 2,3 miliardy. I když se podpora snížila, náklady jsou téměř jako před pandemií

4 minuty
UDÁLOSTI: Sleva pro seniory a studenty od dubna klesla z 75 na 50 procent
Zdroj: ČT24

Dvě miliardy korun proplatil v prvním pololetí stát dopravcům za nařízené slevy na jízdném pro děti, studenty či seniory. České televizi to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Oproti minulému roku – poznamenanému pandemií covidu-19 a omezením volného pohybu – je to více než dvojnásobek. I když zájem o slevy po jejich dubnovém snížení ze 75 na 50 procent poklesl, brzy se projevil nárůst počtu cestujících ve veřejné dopravě oproti minulým rokům.

Vláda k 1. dubnu snížila slevy pro vybrané skupiny cestujících ve veřejné dopravě, ale ponechala netknutou skupinu jejich příjemců. Nakonec stát zaplatil za prvních šest měsíců roku dopravcům téměř tutéž částku jako v roce 2019.

Nejvíce si lidé kupovali zlevněné jízdenky v březnu, kdy se zřejmě někteří i předzásobili. Stát za měsíc proplatil na kompenzaci slev 609 milionů korun, v lednu a únoru to bylo kolem 430 milionů.

„Konečně pominula opatření, tak byl příliv cestujících v březnu opravdu patrný. V dubnu se objevil mírný pokles, ale porovnáváme-li i období před covidem s letošním rokem, tak se ukazuje, že se lidé do veřejné dopravy vracejí,“ řekl Martin Kupka. V dubnu sice objem zaplacených peněz klesl k 360 milionům, pak ale zase vzrostl.

Slevy na jízdném po měsících
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy

Téměř stejně jako v roce 2019

Konečný účet za pololetí byl jen o deset milionů nižší než za první pololetí roku 2019. Na konci roku by přitom vláda chtěla náklady na slevy snížit z 5,5 miliardy ke čtyřem. Srovnání s rokem 2019 je namístě, protože to byl jediný rok, kdy se celých dvanáct měsíců nabízely 75procentní slevy a zároveň jej neovlivnily koronavirové restrice.

Oproti minulým dvěma rokům, ale zejména ve srovnání s prvním pololetím 2021, kdy déle než měsíc platil zákaz cestování mezi okresy, je částka, kterou stát uhradil, přes snížení slevy výrazně vyšší. Letos kompenzoval dopravcům slevy v hodnotě 2,3 miliardy korun, loni jen 0,9 miliardy korun.

Kompenzace slev za prvních šest měsíců v letech 2019–2022
Zdroj: ČT24/Ministerstvo dopravy

Snížení slev i tak dál kritizuje opozice, zejména politici z ANO, jehož vláda 75procentní slevy zavedla. „Česká vláda jde úplně opačně, než jdou ostatní země. Německo zavedlo ve stejné době devítieurový ticket. Místo toho, aby se motivovalo, aby se jezdilo ekologičtější dopravou, aby se šetřilo na ropě, jde se touto cestou. Ve výsledku studenti a důchodci zaplatí dvojnásobek,“ řekl místopředseda hnutí a bývalý ministr dopravy Karel Havlíček. Podle předsedy SPD Tomia Okamury by se sleva měla opět zvýšit na 75 procent.

Koaliční politici omezení slev hájí. Bylo to podle nich nutné kvůli rozpočtové situaci. „Státní rozpočet v Německu byl zanechán v jiné kondici než český. My můžeme vzít z rozpočtu dvě miliardy a přidat je na slevy na jízdném, a budou chybět zase jinde, protože nepostavíte třeba některé školy nebo nemocnice,“ řekl předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN).

Slevy fungují téměř čtyři roky

Slevy ve výši 75 procent zavedla vláda od září 2018. Části cestujících – zejména dětem do 15 let – se zvýšila z 50 procent, ale leckdo získal nárok na slevu zcela nově. Například studenti do 26 let měli dříve nárok na slevu pouze na trase z domova do školy, nově všude ve veřejné dopravě.

Na tom, kdo má nárok na slevu, se v dubnu nic nezměnilo, jenom její výše. Kromě dětí a studentů jsou to i senioři nad 65 let a držitelé průkazu ZTP a ZTP/P. Postižení platí i nyní jen 25 procent plného jízdného, navíc od července přiznal stát obdobnou slevu i invalidním důchodcům třetího stupně, kteří mají potvrzení od správy sociálního zabezpečení,

Po zavedení slev stát ještě upravoval pravidla pro jejich kompenzování, mimo jiné zavedl strop. Ukázalo se totiž, že někteří dopravci nežádali o proplacení rozdílu mezi cenou, kterou student či senior zaplatil, a cenou, kterou by zaplatil, kdyby nárok na ni neměl, nýbrž rozdíl mezi zaplacenou cenou a svojí hypotetickou nejdražší nabídkou na téže trase. V současnosti tedy ministerstvo dopravy na trase Praha–Olomouc proplácí při padesátiprocentní slevě maximálně 194 korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 6 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 6 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...