Dvě miliardy korun proplatil v prvním pololetí stát dopravcům za nařízené slevy na jízdném pro děti, studenty či seniory. České televizi to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Oproti minulému roku – poznamenanému pandemií covidu-19 a omezením volného pohybu – je to více než dvojnásobek. I když zájem o slevy po jejich dubnovém snížení ze 75 na 50 procent poklesl, brzy se projevil nárůst počtu cestujících ve veřejné dopravě oproti minulým rokům.
Stát za půl roku proplatil dopravcům slevy za 2,3 miliardy. I když se podpora snížila, náklady jsou téměř jako před pandemií
Vláda k 1. dubnu snížila slevy pro vybrané skupiny cestujících ve veřejné dopravě, ale ponechala netknutou skupinu jejich příjemců. Nakonec stát zaplatil za prvních šest měsíců roku dopravcům téměř tutéž částku jako v roce 2019.
Nejvíce si lidé kupovali zlevněné jízdenky v březnu, kdy se zřejmě někteří i předzásobili. Stát za měsíc proplatil na kompenzaci slev 609 milionů korun, v lednu a únoru to bylo kolem 430 milionů.
„Konečně pominula opatření, tak byl příliv cestujících v březnu opravdu patrný. V dubnu se objevil mírný pokles, ale porovnáváme-li i období před covidem s letošním rokem, tak se ukazuje, že se lidé do veřejné dopravy vracejí,“ řekl Martin Kupka. V dubnu sice objem zaplacených peněz klesl k 360 milionům, pak ale zase vzrostl.
Téměř stejně jako v roce 2019
Konečný účet za pololetí byl jen o deset milionů nižší než za první pololetí roku 2019. Na konci roku by přitom vláda chtěla náklady na slevy snížit z 5,5 miliardy ke čtyřem. Srovnání s rokem 2019 je namístě, protože to byl jediný rok, kdy se celých dvanáct měsíců nabízely 75procentní slevy a zároveň jej neovlivnily koronavirové restrice.
Oproti minulým dvěma rokům, ale zejména ve srovnání s prvním pololetím 2021, kdy déle než měsíc platil zákaz cestování mezi okresy, je částka, kterou stát uhradil, přes snížení slevy výrazně vyšší. Letos kompenzoval dopravcům slevy v hodnotě 2,3 miliardy korun, loni jen 0,9 miliardy korun.
Snížení slev i tak dál kritizuje opozice, zejména politici z ANO, jehož vláda 75procentní slevy zavedla. „Česká vláda jde úplně opačně, než jdou ostatní země. Německo zavedlo ve stejné době devítieurový ticket. Místo toho, aby se motivovalo, aby se jezdilo ekologičtější dopravou, aby se šetřilo na ropě, jde se touto cestou. Ve výsledku studenti a důchodci zaplatí dvojnásobek,“ řekl místopředseda hnutí a bývalý ministr dopravy Karel Havlíček. Podle předsedy SPD Tomia Okamury by se sleva měla opět zvýšit na 75 procent.
Koaliční politici omezení slev hájí. Bylo to podle nich nutné kvůli rozpočtové situaci. „Státní rozpočet v Německu byl zanechán v jiné kondici než český. My můžeme vzít z rozpočtu dvě miliardy a přidat je na slevy na jízdném, a budou chybět zase jinde, protože nepostavíte třeba některé školy nebo nemocnice,“ řekl předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN).
Slevy fungují téměř čtyři roky
Slevy ve výši 75 procent zavedla vláda od září 2018. Části cestujících – zejména dětem do 15 let – se zvýšila z 50 procent, ale leckdo získal nárok na slevu zcela nově. Například studenti do 26 let měli dříve nárok na slevu pouze na trase z domova do školy, nově všude ve veřejné dopravě.
Na tom, kdo má nárok na slevu, se v dubnu nic nezměnilo, jenom její výše. Kromě dětí a studentů jsou to i senioři nad 65 let a držitelé průkazu ZTP a ZTP/P. Postižení platí i nyní jen 25 procent plného jízdného, navíc od července přiznal stát obdobnou slevu i invalidním důchodcům třetího stupně, kteří mají potvrzení od správy sociálního zabezpečení,
Po zavedení slev stát ještě upravoval pravidla pro jejich kompenzování, mimo jiné zavedl strop. Ukázalo se totiž, že někteří dopravci nežádali o proplacení rozdílu mezi cenou, kterou student či senior zaplatil, a cenou, kterou by zaplatil, kdyby nárok na ni neměl, nýbrž rozdíl mezi zaplacenou cenou a svojí hypotetickou nejdražší nabídkou na téže trase. V současnosti tedy ministerstvo dopravy na trase Praha–Olomouc proplácí při padesátiprocentní slevě maximálně 194 korun.