Za slevy na jízdném loni stát dopravcům zaplatil o dvě miliardy méně než v roce 2019

Slevy ve veřejné dopravě pro studenty a důchodce loni stály 3,47 miliardy korun, což je meziročně o 2,31 miliardy méně. Náklady loni stlačila koronavirová krize, která po většinu roku výrazně omezila cestování. Stát poskytuje pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě 75 procent.

Brněnské Ústřední autobusové nádraží Zvonařka je po rekonstrukci opět otevřeno pro cestující
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Slevy platí od září 2018. Od té doby za ně stát dopravcům zaplatil přes 11,15 miliardy korun.

Stát tak vloni na slevách ve srovnání s předchozími roky ušetřil. Faktury za kompenzace začaly klesat od března po vypuknutí koronavirové krize, kdy se kvůli vládním omezením výrazně snížil počet cestujících a dopravci také omezili vlastní spoje.

Nejvýrazněji se krize projevila v dubnu, kdy dopravci vyfakturovali 49,5 milionu korun, což bylo proti běžným měsícům o 90 procent méně. Přes léto začaly kompenzace postupně růst, na podzim však krize znovu cestování omezila. Vláda původně chtěla platnost slev během koronavirové krize omezit, nakonec zůstaly beze změny.

Před krizí vyplacené kompenzace za slevy naopak převážně rostly. Loňský leden i únor byly při meziročním porovnání nákladnější. Stát přitom od začátku loňského roku nastavil maximální strop, který za jízdenku dopravcům platí. Rekordním měsícem je září 2019 s 578 miliony korun, což bylo meziročně skoro o 20 procent více.

První České dráhy, druhý RegioJet

Nejvíce za slevy dostaly tradičně České dráhy následované RegioJetem. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovaly jednotlivé regionální divize Arrivy, ČSAD a také Student Agency.

Nejvíce slevy loni využívali studenti s téměř 40procentním podílem. Následovali děti a žáci do 15 let s podílem 36,2 procenta. Senioři starší 65 let slevy využívali s podílem 21,5 procenta. Zbylá část kompenzací pak byla za cestující s průkazem ZTP.

Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.