Školní psychologové by se mohli dočkat trvalých úvazků. Nově by tak nemuseli spoléhat na krátkodobé smlouvy, které jim skončí v momentě, kdy skončí i konkrétní projekty. Počítá s tím ministerstvo školství a vytváří nový model úvazků, podle kterého by byli psychologové placení ze státního rozpočtu.
Školní psychologové by se mohli dočkat jistoty. Ministerstvo připravuje změnu jejich financování
„Čeká mě ještě rok práce a pak vůbec nevím, zda na škole tato pozice zůstane zachována,“ popsala současnou nejistotu školní psycholožka Jana Rozsypalová z mohelnické základní školy. Jako školní psycholožka je totiž placená z takzvaných šablon, které platí na dva roky.
„Financování školních psychologů je nesystémové a založené na různých projektech, které začínají a končí. Podmínky navíc nejsou dořešené a člověk musí mít tu práci opravdu rád, aby byl ochoten ji vykonávat,“ shrnula Jiřina Juřičková, školní psycholožka ze ZŠ a MŠ Horníkova v Brně.
O svou práci by se školní psychologové mohli přestat bát s rokem 2025. Nově by podle resortu školství mohli být placení ze státního rozpočtu. Nejprve ale model nových úvazků ministerstvo v roce 2022 ověří.
„Záměrem resortu je, aby financování pozic bylo systémové, zajistilo pocit stability pro tyto pracovníky a obecné pozitivní vnímání přínosu školních psychologů a dalších podpůrných pedagogických pozic ve školách,“ odůvodnila kroky ministerstva jeho mluvčí Aneta Lednová.
Výše úvazku školních psychologů a další podrobnosti se podle resortu budou odvíjet od velikosti školy a podílu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. „Školní psychologové by měli být placení normálně v rámci státního rozpočtu nárokově pro velké školy. Pro malé školy se chystá systém sdílených psychologů,“ přiblížil ředitel Masarykovy základní školy v Klánovicích Michal Černý.
Školní psychologové jsou potřeba
„Pozice školních psychologů stále není na školách běžná, i když se její potřeba značně zvýraznila,“ uvedla školní psycholožka Jana Rozsypalová z Mohelnice. „I učitelé, u kterých bychom to v životě nečekali, pochopili, že psycholog ve škole může být užitečný. Nejen dětem, ale i jim osobně,“ popsal změnu přístupu některých učitelů předseda Asociace školní psychologie Jan Mareš.
Podle něj je přitom v republice přibližně osm set školních psychologů, většina z nich ale nepůsobí na plné úvazky. „Jsem na škole na půl úvazku, jinak mám soukromou praxi,“ podotkla například Zuzana Knesplová, která působí na základní škole v Mladé Boleslavi.
Roli hraje také zájem ředitelů škol. Školní psychologové působící na školách poskytují podporu dětem, rodičům, učitelům, ale i ředitelům škol. Jejich potřeba výrazně stoupla během domácí výuky dětí, ale i po návratu žáků do lavic, kdy se potýkají s několikanásobným množstvím problémů oproti době před pandemií.