Škoda výrazně omezí výrobu ve všech českých závodech kvůli nedostatku čipů, část provozů se zastaví

Část provozů automobilky Škoda Auto se kvůli nedostatku čipů a dalších dílů příští týden zcela zastaví. Ve svém týdeníku Škodovácký odborář o tom informovaly odbory. Výroba se má zastavit například v celém závodě v Kvasinách na Rychnovsku. Mluvčí firmy Martina Gillichová později sdělila, že kvůli nedostatku čipů automobilka výrazně omezí výrobu ve všech svých českých závodech.

„V současnosti předpokládáme, že dostupnost čipů bude v příštích jednom až dvou týdnech omezená natolik, že ucelená výroba již nebude možná,“ uvedla Gillichová. Omezení se dotkne závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Zatímco v Mladé Boleslavi budou některé provozy podle odborů omezeně fungovat, závod v Kvasinách se má zastavit celý.

V Mladé Boleslavi se má podle odborů zastavit svařovna MBII, montáž MBII a lakovna MB A. Montáž MBI a svařovna MBI budou vyrábět pouze v omezeném režimu, a to model Enyaq. Omezený provoz se dotkne také lakovny MB B, a to vždy v ranní a noční směně. Odpolední směny budou vypuštěny.

„Velmi podobně pak vypadá výhled na 27. kalendářní týden, kde se navíc přidávají dva státní svátky,“ uvedly odbory. Směny se rušily například i tento týden. „I přes maximální snahu firmy Škoda a Odborů KOVO udržet výrobu a s tím i jistotu výdělku, pověstný protivítr fouká silněji,“ doplnily.

Odbory nadále prosazují zajištění plného denního výdělku, a to nad rámec zákona pro všechny zaměstnance, kterých se tato situace dotkne. „Opět jsme vyjednali náhradu ve výši 85 procent průměrné mzdy,“ sdělil odborový předák Jaroslav Povšík. Do průměrné mzdy se započítávají také mimořádné bonusy.

Až pět tisíc nedokončených aut týdně

Šéf výroby a logistiky Škody Auto Michael Oeljeklaus ve středečním rozhovoru pro server iHned.cz uvedl, že kvůli nedostatku čipů nemůže automobilka dokončit až pět tisíc aut týdně. Nekompletních vozů má firma na odstavných plochách zhruba 33 tisíc. Týdně vyrobí Škoda Auto v Česku kolem 21 tisíc aut. Nejvíc automobilce chybí řídicí jednotka ESP v octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech.

Dodávky čipů by se mohly podle Oeljeklausova odhadu zlepšit koncem roku. „Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili,“ řekl.

Škoda rušila některé směny ve výrobě už v posledních týdnech. „V uplynulých měsících se nám přitom dařilo minimalizovat dopady na výrobu v závodech v České republice, bylo třeba zrušit pouze několik směn,“ uvedla Gillichová.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích.

Čipy využívají automobilky v palubní elektronice, problém nemá jen Škoda Auto, ale všechny světové automobilky. Poptávka po čipech převyšuje nabídku, výrobu čipů zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Na nedostatku čipů se projevuje také pandemie koronaviru.

Problémy měla i Toyota

V březnu musela zastavit kvůli nedostatku čipů výrobu kolínská Toyota, výrobní linky se zastavily na 14 dní. Zde nyní výroba zatím pokračuje. „Neustále sledujeme danou situaci, která se často mění nejen v automotive,“ sdělil mluvčí kolínské Toyoty Tomáš Paroubek.

Na jeden den se v pátek zastaví výroba také v nošovické automobilce Hyundai. Tentokrát je ale důvodem výpadek dílů od subdodavatele Yura z Tuniska. Předpoklad je, že se o víkendu podaří výpadek nahradit a v pondělí výroba normálně pojede, řekli mluvčí automobilky Petr Michník a předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.