Automobilka Škoda Auto se dostala do problémů kvůli chybějícím čipům. Vozidla, která kvůli nim nemůže dokončit, nyní přesouvá na letiště v Hradci Králové. Denně jich tam míří stovky. Objednávky na nová vozidla přitom neubývají. I přesto, že nadále panuje nejistota ohledně dokončení zakázek, výroba škodovek pokračuje dál.
Škodovka stěhuje skoro hotová auta na královéhradecké letiště, chybějí jim čipy
Vyrobené automobily se budou skladovat na ploše o rozloze 28 tisíc metrů čtverečních, která běžně slouží pro parkování menších letounů. Kamiony na královéhradecké letiště ze závodu automobilky v Kvasinách denně přivážejí až 250 vozidel. V pátek jich na ploše parkovala už zhruba tisícovka. „Do konce následujícího týdne by tady měla být plná kapacita, to znamená těch 1800 vozidel,“ uvedl ředitel Letecké služby Hradec Králové Pavel Rind.
Auta vypadají na první pohled jako dokončená, chybějí v nich ale čipy. „Současné auto je prošpikované čipy. Nám chybějí čipy na řídicích jednotkách ve dveřích a čipy na řídicí jednotky k motoru,“ uvedl předseda odborů KOVO KV Martin Lustyk.
S čipy nemá problém jen Škodovka, nedostatek je prakticky na celém světě. Chybějí i v mnoha dalších oborech, což pozici automobilky ztěžuje. „Jen asi tři procenta vyrobených polovodičů směřují do automobilového průmyslu, třeba výrobci mobilních telefonů jsou pro výrobce polovodičů zajímavějšími partnery,“ konstatoval ekonom z Newton College Jiří Koleňák.
Zájem o auta neklesá
Škoda Auto zatím nezaznamenala pokles poptávky po nových vozidlech. Výroba v Kvasinách stále pokračuje bez přerušení, směny zaměstnanců podnik nekrátí, závod totiž denně vyprodukuje téměř 1200 vozidel.
„Velký problém nastane, až se ta auta budou dokompletovávat zpátky, protože nevěřím tomu, že se omezí výroba a nevím, jestli budeme jako odbory souhlasit s nějakými přesčasy v nedělních směnách,“ řekl Lustyk. Na královéhradeckém letišti mají škodovky zůstat asi dva měsíce.