Do základních škol se zhruba po měsíční pauze vrátili žáci 1. a 2. tříd. Výuku doprovází omezení v podobě povinných roušek a zákazu zpěvu a tělocviku. Mělo by se také často větrat. Třídy se nebudou dělit do menších skupin jako na jaře. Na rozdíl od jara také nebude docházka dobrovolná. Do škol se vrací více než 200 tisíc dětí.
Prvňáci a druháci se vrátili do škol. Plaga apeluje na další snížení sociálních kontaktů
Přes 109 tisíc prvňáků a na 107 tisíc druháků se po více než měsíci mohlo vrátit do základních škol. Třídy se nebudou dělit do menších skupin jako na jaře, ale žáci z různých tříd by se neměli potkávat, ani v družině. Malotřídky ale mohou vyučovat také starší děti, pokud se i běžně učí ve třídě s prvňáky nebo druháky.
Školy fungují ve zvláštním režimu. Žáci i učitelé musí nosit všude roušky, vyučování pro každou třídu mnohde začíná v jiný čas, aby se děti nepotkávaly. Ze stejného důvodu se školy snaží umísťovat třídy do jiných pater. Pravidelně se v nich musí také větrat.
Žáci z různých tříd se nemohou potkávat ani v jídelně, držet by si měli rozestupy. „Máme tady stoly označeny hvězdičkami, děti budou obeznámeny s tím, že mají sedět tam, kde je hvězdička,“ popsala ředitelka pražské ZŠ Vitae Iveta Jonášová.
„Vše dopadlo dobře. Děti nastoupily a bylo vidět, že se do školy těší,“ popsal v Událostech, komentářích zkušenost prvního dne ředitel jedné z největších základních škol Juventa v Milovicích Jaroslav Minařík. Do jeho ústavu se vrátilo asi 250 žáků. Jediný problém byly ranní družiny, v nichž nedokázali zajistit oddělení žáků, a nemohli je tak otevřít.
Po dvou týdnech se taky znovu otevírají speciální školy. V nich děti nosit roušku nemusí, pro ostatní jsou ale povinné.
Žáci prvních a druhých tříd trpí výpadkem vzdělávání nejvíce, řekl Plaga
„Debaty o návratu dětí do škol byly vedeny velmi komplexně. U 1. a 2. tříd skutečně dochází k výpadku vzdělávání, který je obtížně nahraditelný, distanční výuka tam tolik nefunguje. Ve chvíli, kdy došlo k utlumení sociálních kontaktů i v jiných skupinách obyvatel, by ten návrat měl být bezpečný,“ řekl ministr školství Robert Plaga (za ANO) ve Studiu 6.
Rodiče, kteří se bojí nákazy, se podle ministra Plagy nicméně mohli s řediteli škol domluvit na individuálním vzdělávání svých dětí doma. „Možný je institut individuálního vzdělávacího plánu pro děti, které třeba spadají do rizikové skupiny a mají nějaké zásadnější zdravotní problémy. Ředitelé škol jsou připraveni v odůvodněných případech vyjít rodičům vstříc i bez toho individuálního vzdělávacího plánu,“ sdělil Plaga.
Podle ministra nicméně individuální výuka není v bránění nákaze samospásná. „Často se říká, že dítě nebude chodit do školy, a bude tak chráněn člen domácnosti, který spadá do rizikové skupiny. Je potřeba říct, že to nemůže být jediné opatření, covid je všudypřítomný. Vyzval bych, aby se režimová opatření dělala i na úrovni rodiny. Není to jenom o školách, je to o covidu, který je bohužel všude,“ doplnil Plaga.
Redukce sociálních kontaktů při home officech může zrychlit návrat do škol
Základní školy se kvůli epidemii covidu-19 zavřely a přešly na povinnou výuku na dálku 14. října. Speciální školy je následovaly 2. listopadu, kdy se podle původního slibu bývalého ministra zdravotnictví Romana Prymuly (za ANO) měli naopak do lavic vrátit žáci prvního stupně. Po celou dobu zůstaly otevřené pouze školky.
Návrat ostatních školáků bude záviset na vývoji epidemie koronaviru. Při zmírnění současných opatření usednou do lavic jako další nejdřív žáci prvního stupně, deváťáci a studenti maturitních ročníků. Ve středních školách by se zároveň obnovila praktická výuka pro skupiny do 20 lidí a na druhém stupni základních škol a nižším stupni víceletých gymnázií by se začaly třídy střídat ve výuce ve škole a z domova.
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal v Událostech, komentářích uvedl, že na rozdíl od jara panuje lepší situace s připojením žáků k internetu. Na ty bez této možnosti se zaměřila řada organizací, která jim nutné vybavení sháněla. Na jaře podle jeho dat nebylo v žádném spojení se školou asi deset a půl tisíce žáků, dalších asi 200 až 250 tisíc žáků základních škol nemělo on-line připojení. Nyní je podle něj situace určitě lepší, ale vyhodnotit ji bude možné až na začátku roku 2021.
„Apeluji na zaměstnavatele, aby firmy, které mohou, dávaly možnost home office, což může vrátit další statisíce žáků do našich škol. Redukce sociálních kontaktů je tak významná, že by mohla přispět k rychlejšímu návratu dětí do škol a k rychlejšímu zvládnutí pandemie,“ doplnil Plaga.
Podle protiepidemického systému ministerstva zdravotnictví je nyní v Česku rizikové skóre odpovídající čtvrtému stupni opatření. Zatím ale platí opatření pro pátý, tedy nejhorší stupeň. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) minulý týden uvedl, že pokud se situace do středy nezhorší, navrhne vládě zmírnění. Mohlo by platit zřejmě od příštího pondělí.