Po sérii mimořádných událostí na železnici včetně několika srážek vlaků chce ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zpřísnit dohled nad strojvedoucími. Na železnici plánuje zavést obdobu bodového systému, který se vztahuje na řidiče, a zajistit také, aby strojvedoucí, který jezdí u jednoho dopravce, nejezdil místo odpočinku ještě u druhého.
Přísnější dohled nad strojvedoucími a „bodový systém“ na železnici. Ťokův recept proti drážním nehodám
Při železničních nehodách v posledních týdnech utrpělo zranění 31 lidí. Podle ministra dopravy Dana Ťoka je to znepokojivé, o situaci chce jednat se zástupci Správy železniční dopravní cesty, Českých drah, Drážní inspekce i Drážního úřadu. Má zároveň již představu, co by se mělo změnit.
Chybu vidí na straně strojvedoucích, které by chtěl jednak přísněji kontrolovat, jednak i posílit. Přísnější dohled by měl mít dvojí podobu. Jednak by Ťok chtěl zavést na železnici obdobu bodového systému pro řidiče. „Máme dnes pro řidiče nákladních vozů jednoznačný systém – který je pro každého řidiče. Tento systém na drahách nemáme, myslím si, že je potřeba, aby se evidovala karta strojvedoucího, která bude k dispozici. Bude ji vést Drážní úřad,“ přiblížil ministr.
Dodal, že by měl být železniční bodový systém spíše motivací pro řidiče než hrozbou. „Je to spíše motivační záležitost. Dopravci by měli systému využít k tomu, že strojvedoucí, kteří dlouhodobě nebudou mít problémy, budou mít lepší platové podmínky,“ poznamenal Dan Ťok.
Volno je k odpočinku, a ne k další jízdě. Dohled ale zatím chybí
Zároveň by chtěl ministr dopravy zajistit, aby strojvedoucí nejezdili v době, kdy mají mít volno, pro jiného dopravce. Ministerstvo nyní připravuje novelu zákona o drahách, v září by ji měla dostat vláda, podle Ťoka v ní monitoring strojvedoucích bude. Naopak bodový systém by měla teprve vypracovat Drážní inspekce, ministr ale doufá, že ho stihne jako pozměňovací návrh zařadit do novely, která nyní již je ve sněmovně.
Strojvedoucí mohou být ve službě podle drážního zákona nanejvýš třináct hodin a potom musí následovat jedenáctihodinová pauza. Drážní úřad sice tuší, že se toto pravidlo porušuje, při namátkových kontrolách ale nic nezjistil. „Pokud ale vyrazíme nyní na kontroly, je většinou vše v pořádku. Potřebovali bychom další nástroje pro kontrolu,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.
V Česku chybějí asi tři stovky strojvedoucích, dopravci tak občas nemají po kom sáhnout. „Máme náznaky, že především menší dopravci využívají strojvůdce od větších firem, například formou brigád,“ podotkl Novák.
Na strojvedoucí jsou příliš velké nároky, připouští ministr
Ministr ovšem připustil, že to, co se v posledních týdnech na železnici děje – dvě nehody se zraněními jsou totiž jen vyústěním celé série mimořádností včetně několika dalších srážek vlaků – může souviset i s příliš vysokými nároky na strojvedoucí.
„Bývaly doby, kdy byli na lokomotivě dva strojvedoucí, kdy byl ve stanici výpravčí a byl i vlakvedoucí. To znamená, na bezpečnost dbalo pět lidí. Dnes máme na malých regionálních tratích jenom jednoho,“ upozorňuje.
Zatím poslední železniční nehoda se stala v úterý ráno na brněnském hlavním nádraží, kde se srazily dva příměstské vlaky. Zranění utrpělo 23 lidí. Pět zraněných zůstalo v pondělí po srážce motorového osobního vlaku s nákladním na trati mezi Čáslaví a Třemošnicí. Další dva lidé utrpěli zranění minulý týden na jihlavském nádraží, kde posunující lokomotiva narazila do stojícího osobního vlaku, a v týdnu předcházejícím byl zraněn strojvedoucí jedné ze dvou lokomotiv, které se střetly při posunu na nádraží v Českých Budějovicích.
Bez zranění skončila minulý týden srážka posunového dílu s nákladním vlakem v Havlíčkově Brodě stejně jako dvě projetí návěsti Stůj v Ejpovicích a na smíchovském nádraží v Praze, kdy se vždy vlak zastavil jen několik desítek metrů od jiného.