Policie přestala šetřit prodej vagonů ČD Cargo, podle znalce byl výhodný

Policisté odložili případ údajně nevýhodných smluv nákladního dopravce ČD Cargo o pronájmu a prodeji vagonů se slovenskou firmou SMK. Na dotaz ČT to uvedl státní zástupce z Vrchního státního zastupitelství v Praze Boris Havel s tím, že vyšetřovatelé v případu nezjistili žádný trestný čin. Policisté začali smlouvy prověřovat před dvěma roky na základě trestního oznámení, které podala firma Rail Invest. Podle ní byl prodej nevýhodný, s tím ale nesouhlasil znalec.

„V dotazované věci lze sdělit, že policejní orgán již věc odložil, neboť nejde o podezření z trestného činu a není na místě vyřídit věc jinak,“ uvedl žalobce Havel z Vrchního státního zastupitelství v Praze.

ČD Cargo, dceřiná firma Českých drah, uzavřelo smlouvu o pronájmu a následném odkupu pěti set starých nákladních vagonů v roce 2018, a to se slovenskou společností SMK. Kontrakt kritizovala společnost Ostravské opravny a strojírny, která patří do uskupení firem Rail Invest bratří Petera a Rudolfa Šuškových. Podle nich byl prodej pro ČD Cargo nevýhodný a na vedení nákladního dopravce podali trestní oznámení.

Policisté se smlouvami začali zabývat před dvěma roky, zadali si i znalecký posudek. „Prověřovaná transakce byla podle závěrů znaleckého zkoumání pro ČD Cargo ekonomicky výhodná,“ řekl nyní státní zástupce Boris Havel.

Podle ČD Cargo byl prodej nejefektivnějším způsobem získání nových vagonů. Firma nejprve prodala staré vozy, jejichž část firma SMK využije k výrobě nových vagonů. ČD Cargo si je pak plánovala pronajmout a zároveň rozložit náklady. „Tento postup je technicky standardní a v minulosti několikrát využitý,“ uvedl už dříve dopravce.

Firma Rail Invest označila prodej vagonů za drasticky nevýhodný. Vozy byly podle ní prodány za cenu nižší, než byla hodnota železného šrotu. Údajně nevýhodné měly být i další podmínky smlouvy, včetně následného pronájmu nových vagonů.

Rail Invest byl dlouhodobým obchodním partnerem ČD Cargo při dodávkách nových vagonů a opravách a modernizaci starších vozů. Kvůli obchodním sporům však spolupráce před dvěma lety skončila, podle nákladního dopravce kvůli nespolehlivosti dodávek.