O odvolání z funkce bývalého předsedy rady Energetického regulačního úřadu Vladimíra Outraty musí rozhodnout správní soud. Ve svém usnesení to uvedl Ústavní soud (ÚS), který odmítl Outratovu ústavní stížnost. ÚS tak nerozhodoval o samotné oprávněnosti odvolání. Informaci ČT zjistila z justiční databáze. Outrata se brání proti červencovému rozhodnutí, kterým ho z funkce odvolala vláda. Považuje ho za nezákonné.
O odvolání bývalého šéfa ERÚ Outraty musí rozhodnout správní soud. Ten Ústavní jeho stížnost odmítl
„Stěžovatel sám uvádí, že proti napadeným aktům podal kromě nyní posuzované ústavní stížnosti zároveň i správní žalobu. Z ústavní stížnosti vyplývá, že řízení o této žalobě dosud nebylo skončeno. Za této situace tedy platí, že stěžovatel dosud nevyčerpal všechny prostředky, které mu zákon k ochraně práva poskytuje, a ústavní stížnost je tak nutno odmítnout,“ uvedl v usnesení Ústavní soud.
Outrata konkrétně zpochybňuje usnesení vlády, která na konci července rozhodla, že ho ve funkci nahradí Vratislav Košťál. Outrata zůstal řadovým členem rady. Kromě správní žaloby podal také ústavní stížnost, což zdůvodnil tím, že nemá jistotu, zda justice žalobu neodmítne.
Outrata už dříve uvedl, že jeho sesazení neproběhlo podle energetického zákona, což by mohlo ohrozit platnost rozhodnutí úřadu. „Nejde ani tak o mě, ale o to, že může dojít k destabilizaci energetického trhu,“ uvedl na konci srpna pro E15 Outrata. Podle jeho informací se regulované subjekty energetického trhu chystají kvůli nastalé právní nejistotě obrátit na soud.
Nová pětičlenná rada ERÚ přebrala vedení úřadu od začátku loňského srpna. Nahradila tehdejší předsedkyni úřadu Alenu Vitáskovou, které vypršel šestiletý mandát. Rada ERÚ má mít do budoucna pět členů s pětiletým funkčním obdobím, jeden z nich vždy bude jejím předsedou. Předseda může vést radu nejdéle tři roky. V prvních letech zavedení rady nemají všichni členové mandát na celých pět let, a to proto, aby se rada obměňovala postupně.
ERÚ byl zřízen v roce 2001 jako správní úřad pro výkon regulace v energetice. Do jeho působnosti patří mimo jiné regulace cen, podpora hospodářské soutěže v energetických odvětvích, výkon dohledu nad trhy v energetických odvětvích nebo ochrana oprávněných zájmů zákazníků.