Německo konečně souhlasí s rychlodráhou do Česka. V Praze jednaly hlavy evropských železnic

6 minut
UDÁLOSTI: V Praze se sešlo 17 hlav železnic
Zdroj: ČT24

Německo zvýší prioritu vysokorychlostní trati, která spojí Drážďany s Prahou. Otevře tak cestu první české rychlodráze, která sice má vést z Prahy na sever, ale bez německého přispění by mnoho slávy nenadělala. Že dříve upozaďovanou stavbu zařadí berlínské Ministerstvo dopravy mezi své priority, oznámil český ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na summitu Mezinárodní železniční unie. Špičky evropských železnic se k němu vůbec poprvé sjely do Prahy.

Na takzvaný železniční summit, jejž ovšem generální ředitel Českých drah Pavel Krtek označuje spíše za neformální setkání, se sjeli šéfové největších evropských dopravců včetně hlav Německé dráhy (Deutsche Bahn, DB) Richarda Lutze, Francouzské národní železniční společnosti (Société nationale des chemins de fer francais, SNCF) Guillaumea Pépyho nebo Ruských drah (Rossijskije železnyje dorogi, RŽD) Olega Belozerova.

Z českého pohledu bylo však nejdůležitější to, co řekl ministr dopravy Dan Ťok. Berlín se podle něj chystá přehodnotit svůj dosavadní přístup k plánované vysokorychlostní trati Praha–Drážďany. Dosud ji spolková vláda považovala za investici nižšího významu. „Mám zprávu od německého ministra dopravy pana Dobrindta. Je velká šance zařadit toto spojení do kategorie naléhavých potřeb v německém plánu investic,“ uvedl.

Budování rychlého koridoru česká vláda schválila v květnu, vznikem moderní železniční sítě by se navíc Česko mohlo připojit k projektu východo-západního koridoru, který už aktuálně běží. Cestující by se díky němu měli po kolejích snadno dostat z Paříže až do Bratislavy.

Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Surého by měly přesnější informace vyplynout z nadcházejícího jednání ministrů dopravy. Ti se sejdou 26. července v Brodu nad Lesy (Furth im Wald) na česko-německých hranicích.

Témata hlav železnic: Bezpečnost, ekologie i migrace

Sami ředitelé organizací, které jsou členy Mezinárodní železniční unie (UIC), se ale na své schůzi zabývali spíše obecnějšími tématy. K nejdůležitějším patří bezpečnost. Snad s výjimkou Eurostaru, který spojuje Londýn, Paříž a Brusel, či některých španělských rychlovlaků, nemusí cestující na železnici obvykle procházet žádnými kontrolami, na které jsou zvyklí z letišť.

I ve vlacích však dochází k teroristickým útokům, navíc se občas ukazuje, že se lidé v nejistých dobách necítí ve vlacích dobře. Po loňských teroristických útocích v Bruselu se vyprázdnily vlaky belgické SNCB. Možné zavedení nových bezpečnostních opatření se tak stalo jedním z témat summitu UIC.

Při nastupování do vlaku Eurostar musí cestující projít dlouhým odbavením včetně kontroly podobné té letištní. Dopravce doporučuje být na místě nejméně půl hodiny předem, ale ve vytížených časech raději 45 minut.
Zdroj: ČTK/ZUMA/Nicolas Maeterlinck

Pro železniční dopravce jde o dvousečnou zbraň, jak dal najevo i šéf ČD Pavel Krtek: „České dráhy (…) považují téma bezpečnosti za mimořádně závažné. Opatření pro její posílení však můžou zároveň snížit konkurenceschopnost železnice. Ve chvíli, kdy budeme po zákaznících vyžadovat bezpečnostní kontroly nebo jejich osobní údaje, velmi pravděpodobně jich část
ztratíme.“ Jak poukázal prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka, museli by lidé při zavedení bezpečnostních kontrol počítat až s půlhodinovým zdržením – o tolik dříve by museli na nádraží být.

Naopak Dan Ťok míní, že existuje způsob, jak zahnat obavy přinejmenším z časové náročnosti bezpečnostních kontrol. Ty by neprobíhaly pomocí rámů známých z letišť, nýbrž méně překážející techniky. „Měl by to být skener, který proud cestující kontroluje z boku a nezastavuje ho tím, že by procházeli rámem a zavazadla skenerem,“ řekl ministr České televizi.

„Obávám se, že hrozba není planá a my musíme být připravení. Takové technologie existují,“ dodal s tím, že v řádu let by měly být zavedeny i v Česku; spíš než technologická otázka je zde otázka financování, protože nádražní objekty by podle něj musely projít stavebními úpravami. 

Pohodlně do Bavorska

Jedním z témat bylo i vytvoření kapacitní transevropské železniční trasy východ–západ. Ta je pro hostitele neméně důležitá než zmíněné vysokorychlostní spojení z Prahy do Drážďan. Zatímco do saské metropole již dnes lze dojet vlakem poměrně rychle a cestu zpomaluje především fakt, že se koleje vinou podél Vltavy a Labe, takže na mnoha úsecích se nejede rychleji než 100 až 120 km/h, ve směru z Prahy na západ je to podstatně horší.

Železniční spojení do Mnichova nebo Norimberku, které otevírá propojení Čech se západní sítí, je totiž nebývale zastaralé. Bavorský ministerský předseda Horst Seehofer si na setkání s premiérem Bohuslavem Sobotkou už před rokem posteskl, že odpovídá spíš 19. než 21. století; čtyřsetkilometrová trať je totiž z velké části jednokolejná a neelektrifikovaná. Expres Praha–Mnichov musí nejméně třikrát měnit lokomotivu, zatímco přímé spojení Praha–Norimberk již téměř pět let vůbec neexistuje.

„Doba jízdy se za posledních 20 let prakticky nezměnila a je stále skoro šest hodin. To železnici dopředu diskvalifikuje v konkurenci o zákazníky v osobní i v nákladní dopravě,“ podotkl Pavel Krtek.

8 minut
Ředitel Českých drah: Prioritou je spojení západ-východ
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Jde správným směrem, ale bude záležet na provedení, hodnotí experti Babišův krok

Rozhodnutí Andreje Babiše (ANO) vzdát se Agofertu je krok správným směrem, ale bude záležet na konkrétním provedení, aby byl vyloučen i případný neformální vliv budoucího premiéra na koncern, míní experti. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že převede Agrofert do slepého svěřenského fondu.
09:06Aktualizovánopřed 23 mminutami

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 1 hhodinou

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud ve stejné kauze rovněž schválil dohodu o vině a trestu u podnikatele Michala Unzeitiga. Ten dostal roční podmíněný trest a má zaplatit 250 tisíc korun.
před 1 hhodinou

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 2 hhodinami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 12 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...