
Síť vysokorychlostních železnic bude Česko stát 650 miliard
Spojení napojují české aglomerace do Německa na severu přes Drážďany a na jihu přes Domažlice. Trasa z Drážďan má pokračovat přes Prahu a Brno a Břeclav s alternativním pokračováním na Vídeň a Bratislavu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do Vratislavi.
Zrychlení příprav umožní zákon
Zdeněk Michl
„Samozřejmě to neznamená, že zítra začneme stavět vysokorychlostní trať. Nicméně to znamená, že v horizontu zhruba 10 let se začne někde opravdu stavět.“

Ťok: S úpravou legislativy můžeme výstavbu vysokorychlostní železnice výrazně urychlit
Studie proveditelnosti naznačí, kudy by nová trať mohla vést tak, aby byla její stavba realizovatelná dopravně, technicky, ekonomicky i ekologicky. Studie by měla být hotová za 22 měsíců, výsledkem by měla být dokumentace k variantě trasy, kterou předtím zhotovitelé studie spolu se SŽDC vyberou.
Druhou v pořadí je trať z Prahy do Brna, která se v Brně rozdvojuje na dva směry k Břeclavi a na Ostravu.
Provoz bez dotací a přitom za podobné ceny jako dnes
Ministerský materiál se pak rovněž zabývá cenou jízdného v rychlovlacích na českém území a předpokládá, že provoz většiny těchto vlaků nebude potřeba dotovat. Cena jízdenek by se přitom neměla podle předběžných propočtů příliš lišit od konvenční železnice a měla by při aktuálních cenách vycházet na 0,93 korun na jeden kilometr pro každého cestujícího.
Při cestách do zahraničí pak úřad připouští cenu vyšší v závislosti na výši obvyklých mezd a cen za použití dopravní infrastruktury.