Plán na stavbu vysokorychlostní železnice vláda schválila. První trať zamíří k Berlínu

Síť vysokorychlostních železnic bude Česko stát 650 miliard (zdroj: ČT24)

Ministři a ministryně schválili plán na výstavbu vysokorychlostní železnice. Stavba sítě rychlodrah napojujících českou železnici na okolní státy by měla podle ministra dopravy Dana Ťoka stát 650 miliard korun. Nové tratě zamíří do Německa, Polska, Rakouska a na Slovensko.

Spojení napojují české aglomerace do Německa na severu přes Drážďany a na jihu přes Domažlice. Trasa z Drážďan má pokračovat přes Prahu a Brno a Břeclav s alternativním pokračováním na Vídeň a Bratislavu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do Vratislavi.

Zrychlení příprav umožní zákon

Začátek výstavby tratí pro vlaky jezdící nad 300 kilometrů v hodině zatím zůstává nejasný. Ministerstvo připravuje podle Ťoka věcný návrh zákona, který by měl přípravy takto velkých staveb urychlit. Při současné legislativě by přípravy do zahájení výstavby zabraly deset až 15 let, dodal ministr. Nový zákon, kterým se ale bude zabývat až příští kabinet, by podle Ťoka mohl přípravu zásadně urychlit.

Samozřejmě to neznamená, že zítra začneme stavět vysokorychlostní trať. Nicméně to znamená, že v horizontu zhruba 10 let se začne někde opravdu stavět.
Zdeněk Michl
odborný asistent Fakulty dopravní ČVUT

První tratí, která by měla vzniknout, je propojení Berlína přes Drážďany s Prahou. Podle Ťoka Němci co nevidět přesunou projekt ze skupiny potenciálních potřeb do potřeb naléhavých. „Tím pádem by začali tuto trať stavět rychleji,“ uvedl Ťok. Na české straně nyní probíhá studie proveditelnosti.

Ťok: S úpravou legislativy můžeme výstavbu vysokorychlostní železnice výrazně urychlit (zdroj: ČT24)

Studie proveditelnosti naznačí, kudy by nová trať mohla vést tak, aby byla její stavba realizovatelná dopravně, technicky, ekonomicky i ekologicky. Studie by měla být hotová za 22 měsíců, výsledkem by měla být dokumentace k variantě trasy, kterou předtím zhotovitelé studie spolu se SŽDC vyberou.

Druhou v pořadí je trať z Prahy do Brna, která se v Brně rozdvojuje na dva směry k Břeclavi a na Ostravu.

Provoz bez dotací a přitom za podobné ceny jako dnes

Ministerský materiál se pak rovněž zabývá cenou jízdného v rychlovlacích na českém území a předpokládá, že provoz většiny těchto vlaků nebude potřeba dotovat. Cena jízdenek by se přitom neměla podle předběžných propočtů příliš lišit od konvenční železnice a měla by při aktuálních cenách vycházet na 0,93 korun na jeden kilometr pro každého cestujícího.

Při cestách do zahraničí pak úřad připouští cenu vyšší v závislosti na výši obvyklých mezd a cen za použití dopravní infrastruktury.