První krůček na velké cestě: SŽDC zadala studii na rychlodráhu do Drážďan

Správa železniční dopravní cesty uzavřela smlouvu na studii proveditelnosti vysokorychlostní trati, která by měla vést z Prahy na hranice se Saskem a odtud dále do Drážďan. Vypracuje ji Centrum pro efektivní dopravu (Cedop), které bude spolupracovat s francouzskou společností Egis Rail. Vznik studie je prvním krokem k tomu, aby rychlodráha skutečně vznikla. Další přípravy budou ale otázkou až dvou následujících desetiletí.

Je to malý krok pro budoucí první vysokorychlostní trať v Česku, ale obrovský skok pro celkový přístup k vysokorychlostní železnici. SŽDC skutečně učinila první faktický tah v procesu, na jehož konci by měly být vlaky jezdící třísetkilometrovou rychlostí z Prahy do Drážďan a jen o trochu pomaleji pak i do Berlína.

Studie proveditelnosti naznačí, kudy by nová trať mohla vést, tak aby byla její stavba realizovatelná dopravně, technicky, ekonomicky i ekologicky. Studie by měla být hotová za 22 měsíců, výsledkem by měla být dokumentace k variantě trasy, kterou předtím zhotovitelé studie spolu se SŽDC vyberou.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který od začátku roku o výstavbě vysokorychlostních tratí několikrát jednal, přišel s termínem zahájení výstavby až v roce 2035. SŽDC však dříve hovořila o tom, že v roce 2035 by již měla být trať hotová a s tím počítá stále. Zahájení stavby plánuje na rok 2028, pokud ovšem půjde dobře příprava územní dokumentace a územních rozhodnutí či vydávání stavebního povolení.

Urychlit přípravu umožní jen změna zákonů

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové stanovili železničáři termíny na základě dosavadních zkušeností a možností, které investorovi umožňuje současná legislativa. Jen na aktualizaci zásad územního rozvoje a vydání územního rozhodnutí si tak SŽDC rezervovala celé čtyři roky.

  • 2017–2019: vypracování studie proveditelnosti
  • 2019–2021: aktualizace zásad územního rozvoje
  • 2022–2024: příprava územního rozhodnutí
  • 2024–2027: příprava stavebního povolení
  • 2028–2035: stavba
  • 2035: zkušební provoz
  • 2036: řádný provoz
  • Zdroj: ČTK

Skupina poslanců ze všech stran zastoupených v Poslanecké sněmovně nedávno vyzvala vládu, aby přípravu co nejvíce urychlila.  Usnesení prosadil místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO), který k tomu uvedl: „Ministerstvo dopravy musí na SŽDC vytvořit novou organizační složku, projektový tým pro vysokorychlostní tratě.  Dále má najmout zahraniční experty a nesmí projektovat na nižší rychlosti než je 300 km/h. Pokud tyto podmínky dodrží, je skutečně reálné zahájit první stavby vysokorychlostních tratí už do roku 2025“.  Jak připomněl poslanec František Laudát (TOP 09), je to čas srovnatelný s tím, který potřebovala Velká Británie na stavbu své první vysokorychlostní trati HS1 (Eurotunel–Londýn).

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) připustil, že by příprava mohla být rychlejší, míní však, že to nebude beze změn zákonů. „Potřebuji, aby sněmovna, až přijdeme se zákony, které by měly zjednodušit výstavbu a přípravu tratí, nás podpořila,“ zdůraznil ministr. Také mluvčí Šubová připustila, že změna stavebního zákona by mohla přípravu urychlit.

Španělské vysokorychlostní vlaky
Zdroj: Reuters/Marcelo del Pozo

Z Ústí do Berlína 200, do Prahy přes 300

Ministerstvo dopravy ve svých koncepčních materiálech počítá s tím, že bude nová trať Praha–Drážďany sestávat ze dvou částí. Z Prahy k Ústí nad Labem by měla vést vysokorychlostní trať pro rychlost až 350 km/h, dále by mohly vlaky jezdit tunelem pod Krušnými horami, kde zřejmě bude maximální rychlost nižší, asi 200kilometrová.

Prosadit výstavbu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan však není politický problém pouze v Česku, nýbrž i na druhé straně hranic. Berlín dlouhodobě považuje stavby nových tratí k českým hranicím za méně významné. Sasko nicméně usiluje o to, aby spolkové ministerstvo dopravy priority přehodnotilo a dílčí úspěch zaznamenalo.

„Hovořil jsem se spolkovým ministrem dopravy panem Dobrindtem, který mi potvrdil, že bude možné, aby studie hospodárnosti, která je nutná pro rozhodnutí na německé straně, byla uskutečněna přednostně v roce 2017,“ řekl po únorovém jednání s Bohuslavem Sobotkou saský premiér Stanislaw Tillich.

Z Drážďan sice nevede žádná zcela nová vysokorychlostní trať, nicméně směrem na Lipsko je trať modernizovaná na rychlost až 200 km/h. V příštím roce by – po letech, kdy cestování znepříjemňovaly pomalé jízdy či objížďky – měla skončit první fáze úprav na rychlost 200 km/h také na trati, která spojuje saskou metropoli s Berlínem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Odborníci doporučují rozšířit screening rakoviny plic

Pneumologové chtějí navrhnout ministerstvu zdravotnictví rozšíření screeningu rakoviny plic. Nově by do něj mohly spadat kromě kuřáků nad 55 let i další rizikové skupiny, například lidé pracující v toxickém prostředí nebo pacienti z rodin, kde jsou časté nádory. „Je to velké téma k zamyšlení, abychom pacienty diagnostikovali dříve," říká přednosta III. chirurgické kliniky 1. LF UK a Fakultní nemocnice Motol Robert Lischke. Nemoc ročně zabije přes pět tisíc lidí, avšak se včasným záchytem se šance na uzdravení a plnohodnotný život zvyšuje.
před 2 hhodinami

Česko má určité pochopení pro německé hraniční kontroly, řekl Fiala

Premiér Petr Fiala (ODS) na jednání v Berlíně s německým kancléřem Friedrichem Merzem sdělil, že má určité pochopení pro kontroly na německých hranicích. Dlouhodobé řešení boje proti migraci ale dle něj musí být evropské. Fiala také ocenil, že Německo po nástupu nového kancléře převzalo větší zodpovědnost za bezpečnost Evropy.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

V bitcoinové kauze není zatím nikdo obviněn, stát kryptoměny stále drží

Policie zatím v bitcoinové kauze, které státu daroval Tomáš Jiřikovský odsouzený dříve za drogy a zpronevěru, nikoho neobvinila. Prověřování ale nadále pokračuje pod dohledem Vrchního státního zastupitelství v Olomouci. Po jednání senátního bezpečnostního výboru to uvedl olomoucký vrchní státní zástupce Radim Dragoun. Státu podle ministryně spravedlnosti Evy Decroix (ODS) zatím žádná škoda nevznikla. Kupující však chtějí zpět své peníze a dokončit obchody podle původní dohody.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Webová aplikace Bouračka může pomoci se záznamem o nehodě

Řidiči, kteří se stanou účastníky dopravní nehody se škodou do 200 tisíc korun a bez zranění, mohou od 1. července využít webovou aplikaci Bouračka. On-line nástroj je alternativou papírového euroformuláře a řidičům umožní sepsat záznam o nehodě i bez tužky a papíru. Počet malých dopravních nehod, které mohou účastníci vyřídit bez policie, podle pojišťoven roste. Přinášíme přehled o tom, jak aplikace funguje a také odpovědi na nejčastější dotazy.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

České firmy se na dostavbě Dukovan zapojí z víc než 60 procent, míní Vlček

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) si myslí, že zapojení českých firem do dostavby jaderné elektrárny Dukovany bude ještě větší než 60 procent. Není to jen o konkrétním procentuálním zapojení, tím projektem jim vytvoříme podmínky, jak můžou české technologie exportovat i na další trhy, prohlásil v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Podle Vlčka je nepochybné, že některé věci si Korejci budou dodávat sami. S ohledem na strategičnost a důležitost projektu uvedl, že ať přijde jakákoliv vláda, jenom blázen by ho zastavil.
před 13 hhodinami

Policie stíhá ženy za neoprávněné vystavování neschopenek

Policie stíhá dvě ženy z Českokrumlovska, které podle ní vystavily desítky zdravotních neschopenek, ačkoliv ani jedna z nich nebyla lékařka. Dříve působily jako nelékařský personál v ordinaci doktorky, která již svou praxi ukončila. Obviněné však nadále ordinaci provozovaly a neoprávněně lidem poskytovaly zdravotnické služby, uvedla policie.
před 17 hhodinami

Začala stavba obchvatu Běchovic za bezmála čtyři miliardy korun

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět obchvat pražských městských částí Běchovice a Újezd nad Lesy a středočeských Úval. Přeložka silnice I/12 dlouhá 12,6 kilometru přímo navazuje na rozestavěný úsek Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1. Stavba vyjde na 3,78 miliardy korun bez DPH, zprovoznit by se měla společně s novým úsekem Pražského okruhu na přelomu let 2027 a 2028, informovalo ŘSD.
před 17 hhodinami

ČD Cargo propustí až sedm set lidí a sešrotuje další vozy

Český nákladní dopravce ČD Cargo plánuje propustit do konce roku až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu, uvedl v úterý na síti X předseda představenstva a výkonný ředitel firmy Tomáš Tóth. Firma se podle něj musí připravit na výrazný pokles přepravy. Dané problémy podle Federace strojvůdců ČR nelze řešit jen propouštěním zaměstnanců, preferuje strukturální změny ve fungování celého podniku.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami
Načítání...