První krůček na velké cestě: SŽDC zadala studii na rychlodráhu do Drážďan

Správa železniční dopravní cesty uzavřela smlouvu na studii proveditelnosti vysokorychlostní trati, která by měla vést z Prahy na hranice se Saskem a odtud dále do Drážďan. Vypracuje ji Centrum pro efektivní dopravu (Cedop), které bude spolupracovat s francouzskou společností Egis Rail. Vznik studie je prvním krokem k tomu, aby rychlodráha skutečně vznikla. Další přípravy budou ale otázkou až dvou následujících desetiletí.

Je to malý krok pro budoucí první vysokorychlostní trať v Česku, ale obrovský skok pro celkový přístup k vysokorychlostní železnici. SŽDC skutečně učinila první faktický tah v procesu, na jehož konci by měly být vlaky jezdící třísetkilometrovou rychlostí z Prahy do Drážďan a jen o trochu pomaleji pak i do Berlína.

Studie proveditelnosti naznačí, kudy by nová trať mohla vést, tak aby byla její stavba realizovatelná dopravně, technicky, ekonomicky i ekologicky. Studie by měla být hotová za 22 měsíců, výsledkem by měla být dokumentace k variantě trasy, kterou předtím zhotovitelé studie spolu se SŽDC vyberou.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který od začátku roku o výstavbě vysokorychlostních tratí několikrát jednal, přišel s termínem zahájení výstavby až v roce 2035. SŽDC však dříve hovořila o tom, že v roce 2035 by již měla být trať hotová a s tím počítá stále. Zahájení stavby plánuje na rok 2028, pokud ovšem půjde dobře příprava územní dokumentace a územních rozhodnutí či vydávání stavebního povolení.

Urychlit přípravu umožní jen změna zákonů

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové stanovili železničáři termíny na základě dosavadních zkušeností a možností, které investorovi umožňuje současná legislativa. Jen na aktualizaci zásad územního rozvoje a vydání územního rozhodnutí si tak SŽDC rezervovala celé čtyři roky.

  • 2017–2019: vypracování studie proveditelnosti
  • 2019–2021: aktualizace zásad územního rozvoje
  • 2022–2024: příprava územního rozhodnutí
  • 2024–2027: příprava stavebního povolení
  • 2028–2035: stavba
  • 2035: zkušební provoz
  • 2036: řádný provoz
  • Zdroj: ČTK

Skupina poslanců ze všech stran zastoupených v Poslanecké sněmovně nedávno vyzvala vládu, aby přípravu co nejvíce urychlila.  Usnesení prosadil místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO), který k tomu uvedl: „Ministerstvo dopravy musí na SŽDC vytvořit novou organizační složku, projektový tým pro vysokorychlostní tratě.  Dále má najmout zahraniční experty a nesmí projektovat na nižší rychlosti než je 300 km/h. Pokud tyto podmínky dodrží, je skutečně reálné zahájit první stavby vysokorychlostních tratí už do roku 2025“.  Jak připomněl poslanec František Laudát (TOP 09), je to čas srovnatelný s tím, který potřebovala Velká Británie na stavbu své první vysokorychlostní trati HS1 (Eurotunel–Londýn).

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) připustil, že by příprava mohla být rychlejší, míní však, že to nebude beze změn zákonů. „Potřebuji, aby sněmovna, až přijdeme se zákony, které by měly zjednodušit výstavbu a přípravu tratí, nás podpořila,“ zdůraznil ministr. Také mluvčí Šubová připustila, že změna stavebního zákona by mohla přípravu urychlit.

Španělské vysokorychlostní vlaky
Zdroj: Reuters/Marcelo del Pozo

Z Ústí do Berlína 200, do Prahy přes 300

Ministerstvo dopravy ve svých koncepčních materiálech počítá s tím, že bude nová trať Praha–Drážďany sestávat ze dvou částí. Z Prahy k Ústí nad Labem by měla vést vysokorychlostní trať pro rychlost až 350 km/h, dále by mohly vlaky jezdit tunelem pod Krušnými horami, kde zřejmě bude maximální rychlost nižší, asi 200kilometrová.

Prosadit výstavbu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan však není politický problém pouze v Česku, nýbrž i na druhé straně hranic. Berlín dlouhodobě považuje stavby nových tratí k českým hranicím za méně významné. Sasko nicméně usiluje o to, aby spolkové ministerstvo dopravy priority přehodnotilo a dílčí úspěch zaznamenalo.

„Hovořil jsem se spolkovým ministrem dopravy panem Dobrindtem, který mi potvrdil, že bude možné, aby studie hospodárnosti, která je nutná pro rozhodnutí na německé straně, byla uskutečněna přednostně v roce 2017,“ řekl po únorovém jednání s Bohuslavem Sobotkou saský premiér Stanislaw Tillich.

Z Drážďan sice nevede žádná zcela nová vysokorychlostní trať, nicméně směrem na Lipsko je trať modernizovaná na rychlost až 200 km/h. V příštím roce by – po letech, kdy cestování znepříjemňovaly pomalé jízdy či objížďky – měla skončit první fáze úprav na rychlost 200 km/h také na trati, která spojuje saskou metropoli s Berlínem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Válek nařídil komplexní kontrolu hygieniků Zlínského kraje

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) nařídil komplexní kontrolu fungování Krajské hygienické stanice Zlínského kraje. Zaměří se také na postup hygieniků v kauze poslankyně zvolené za ANO Margity Balaštíkové. Válek to napsal na síti X. Ředitelka zlínských krajských hygieniků Eva Sedláčková podle Válka svými mediálními kauzami poškozuje dobré jméno hygienické služby. Ministr zopakoval, že konec Sedláčkové ve funkci je nezbytný.
před 1 hhodinou

Býk, který utekl na Strakonicku, se vrátil ke stádu

Policisté ukončili pátrání po zhruba půltunovém býkovi, který ve čtvrtek utekl z ohrady chovatele v obci Škvořetice na Strakonicku. Zvíře, které uteklo do blízkého lesa, se vrátilo zpět ke stádu, informoval policejní mluvčí Miroslav Šupík.
12:58Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Menstruační potřeby musí být ve všech školách od ledna

Všechny školy musí od ledna 2026 na dámských toaletách zajistit menstruační potřeby. Ministerstvo zdravotnictví změní vyhlášku o hygienických požadavcích na školy. Na páteční tiskové konferenci to řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Důvodová zpráva k návrhu vyhlášky počítá s ročními výdaji pro základní školu asi 22 500 korun a pro střední školu s převahou dívek 27 tisíc korun.
10:16Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Počet škod způsobených vlky klesá

Zatímco loni evidovala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) do konce července 456 hospodářských zvířat usmrcených vlky, letos to bylo za stejnou dobu 367. Za stejné období klesl letos v Česku i celkový počet škodních událostí, a to z 202 na 172. Podle AOPK vlci působí škody na nových místech, kde s nimi hospodáři zatím nepočítali a nevylepšili zvířatům ohradníky a další ochranná opatření. Naopak lépe zabezpečená stáda už podle agentury nejsou pro vlky snadnou kořistí.
před 4 hhodinami

Policie obvinila 34 lidí z podvodu s covidovými dotacemi

Pražští policisté obvinili 34 lidí z podvodu s dotacemi v době covidu se škodou 27 milionů korun. Dalších 66 milionů se obviněným získat nepodařilo. Hlavními organizátory byli podle vyšetřovatelů čtyři lidé, kteří za pomoci takzvaných bílých koní podávali žádosti v dotačním programu ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), jehož cílem bylo kompenzovat podnikatelům pokles příjmů v důsledku proticovidových opatření.
před 6 hhodinami

Opravy na měsíce omezí provoz na D10 a D0

Stavaři v pátek zahájili opravu 3,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D10 u Prahy a přibližně 400 metrů dlouhé navazující části Pražského okruhu (D0). Vyměněny budou asfaltová vozovka a středová svodidla. Součástí stavby je také oprava mimoúrovňových křižovatek Satalice a Radonice. Úprava vozovky by měla být dokončena v první polovině listopadu. Rekonstrukce úseku bude stát zhruba 290 milionů korun.
před 7 hhodinami

Jednatel německé firmy, která nelegálně vyvážela odpad do Česka, je ve vazbě

Jednatel německé odpadové firmy, která podle úřadů vyvezla do Česka nelegálně stovky tun odpadu, je od čtvrtka ve vazbě, řekl mluvčí státního zastupitelství ve Weidenu Matthias Bauer. Prokuratura dvaapadesátiletého muže viní z toho, že od roku 2022 vyvezl do zahraničí bez patřičných povolení běžný i nebezpečný odpad, a to v jednadvaceti případech.
před 10 hhodinami

Richterová vytýká ODS mlžení. Odpovědnost jsme z bitcoinů vyvodili, říká Sokol

Prezident Petr Pavel očekává, že by do voleb mělo od vlády zaznít jasnější vysvětlení bitcoinové kauzy. „Je velmi komplikovaná,“ přiznal v reakci kandidát za ODS a politolog z Institutu pro veřejnou správu Praha Petr Sokol. Ministerstvo spravedlnosti dle něj dělá maximum. Naopak místopředsedkyně Pirátů Olga Richterová vytkla, že by kauzu ODS neměli vyšetřovat lidé z té samé strany. O okolnostech kauzy diskutovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
před 10 hhodinami
Načítání...