Některé cestovní kanceláře zřejmě nabídnou klientům mířícím na sever Rhodosu změnu zájezdu

Cestovní kanceláře (CK) působící v Česku nabídnou klientům, kteří mají odletět do požárem nezasažené severní části Rhodu, bezplatnou změnu zájezdu, záleží však na datu odletu z Česka, uvádějí mluvčí cestovních kanceláří. Pokud ministerstvo zahraničních věcí (MZV) vydá plošné doporučení necestovat na Rhodos, kanceláře podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže nemají povinnost tam zájezdy rušit – je však zvykem, že tak činí, dodal. V případě zrušení dovolené ještě před odletem se však podmínky liší.

Bezplatnou změnu zájezdu nabídnou CK Fischer a Exim Tours ze skupiny DER Touristik Eastern Europe klientům, kteří mají do severního Rhodu odletět ve středu nebo ve čtvrtek. Lidé, kteří si pobyt zakoupili do jižní části ostrova, mohou využít bezplatné změny i bezplatného storna, sdělil mluvčí společnosti Jan Bezděk. O tom, jak se bude situace vyvíjet pro klienty v jiných dnech odletu, CK rozhodne podle aktuální situace na ostrově, doplnil.

Jan Bezděk hovořil o evakuaci turistů z Rhodosu (zdroj: ČT24)

CK Blue Style podle její mluvčí Lucie Bukovanské dává klientům, kteří mají odlet na Rhodos naplánovaný do konce července, možnost změny destinace nebo termínu zdarma. „Klienti, kteří mají plánovaný odlet na ostrov Rhodos do konce července, mohou využít bezplatnou změnu zájezdu destinace, případně termínu, pokud trvají na tom, že chtějí letět na Rhodos. Klientům, kteří měli letět do zasažených zón, jsme samozřejmě bezplatně stornovali jejich zájezd, ale nabízíme také možnost změny destinace,“ řekla Bukovanská. Dodala, že z náhradních destinací klienty nejčastěji posílají na řecký ostrov Kos.

„Nejhorší máme za sebou a uvidíme co dál, protože ta situace se mění rychle,“ připojila Bukovanská. Může se podle ní stát, že se například problémy s výpadkem elektřiny na jihu přenesou i na sever ostrova. Potíže jsou také s logistikou na Rhodosu, uvedla. „Ne všechny cesty jsou otevřené kvůli hasičským výjezdům,“ upozornila.

Další klienti CK Čedok by měli na ostrov odletět v pátek. Ti, co míří do bezpečné části, mohou žádat bezplatnou změnu termínu nebo destinace, klienti na jihu pak navíc také storno zdarma, uvedla v pondělí večer mluvčí Kateřina Pavlíková. Situace na ostrově se podle ní již zlepšuje. „V jiných částech ostrova pokračují turisté ve své dovolené, hotely tam fungují. Noví klienti tam míří i z Německa nebo ze Skandinávie,“ doplnila. Další repatriační lety firma vyslat neplánuje, klienti se podle Pavlíkové vrací zpátky na charterových spojích.

Zákazníci CK Travel Family podle ředitelky Blanky Hrubé na Rhodosu nejsou v nebezpečných oblastech. „V tuto chvíli máme 35 klientů v nezasažené oblasti Stegna, kteří v úterý odlétají na pravidelném letu. Co se týče počasí, to této oblasti také napomáhá, fouká jihozápadní vítr, takže požár by se tímto směrem neměl šířit,“ uvedla. Na jihu ostrova nemá klienty ani CK Alexandria, uvedl její mluvčí Petr Šatný. 

  • –⁠ Speciální linka MZV ČR: +420 222 264 240
    –⁠ Velvyslanectví Athény: +30 694 473 37 69
    –⁠ Čedok: +420 296 184 910
    –⁠ DER Touristik, Exim, Fischer: +420 255 787 999
    –⁠ Blue Style: +420 226 036 100
    –⁠ Řecké ministerstvo zahraničí (anglicky): +30 210 368 1730, +30 210 368 1259, +30 210 368 1350

„Pokud odmítnu letět, nevrátí mi peníze“

„Mě CK doteď vůbec neoslovila sama, na CK jsem celou dobu musela volat já s tím, že mi řekli, že lokalita je v pořádku, že je bezpečná, a pokud odmítnu letět, tak nám nevrátí peníze, což my jsme samozřejmě neletěli,“ připojila svou zkušenost klientka EXIM Tours Marcela Hazuková ve vysílání ČT24.

„Říkala jsem jim, že jsem se dívala na zprávy, co jsou přímo v Řecku i ohledně počasí, ale CK je neodbytná, buď poletíme, nebo máme smůlu,“ dodala Hazuková. Kanceláři podle svých slov poslala i odstoupení od smlouvy, ovšem dosud ji prý nikdo nekontaktoval, i když ve tři čtvrtě na pět ráno nenastoupila do letadla.

Tento přístup se má podle Hazukové týkat i ostatních cestovních kanceláří, s nimiž měli odcestovat její známí. Zvažuje prý právní kroky.

Místopředseda asociace cestovních kanceláří Papež a klientka EXIM Tours Hazuková o pokračujícím cestování na Rhodos (zdroj: ČT24)

Plošné doporučení ministerstva by situaci změnilo

Pokud by diplomacie nakonec plošné doporučení necestovat na Rhodos vydala, cestovní kanceláře podle Papeže nemají povinnost zájezdy rušit. „Z minulosti ale víme velmi dobře, že cestovní kanceláře respektují taková rozhodnutí ministerstva zahraničních věcí, protože tato doporučení ministerstvo vydává po důkladném zvážení,“ dodal místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Papež.

O pomoc s náklady spojenými s rušením zájezdů nebo přeložením do jiných destinací mohou ceskovní kanceláře teoreticky požádat ministerstvo pro místní rozvoj, řekl Papež. „V minulosti jsme ale jako cestovní kanceláře nikdy žádnou pomoc od státu nedostali,“ doplnil.

Resort zahraničí na Twitteru uvedl, že nemá nástroj nařídit cestovním kancelářím plošné zastavení letů. „Naše doporučení jsou směřována na občany, nemůžeme ale vstupovat do vztahu mezi cestujícími a cestovní kanceláří. Jsou to cestovní kanceláře, které nesou plnou odpovědnost za uskutečnění zájezdu,“ poznamenal úřad. 

Zrušení zájezdu před odletem

„Pokud nás cestovní kancelář posílá do oblasti, která není označená jako nebezpečná, tak chce tu smlouvu o zájezdu splnit a nám nezbývá buď odcestovat, anebo tam nejet, ale je to naše volba. Na základě naší volby buď zaplatíme storno poplatky, anebo odcestujeme,“ říká vedoucí právního oddělení časopisu dTest Petr Šmelhaus.

Petr Šmelhaus hovořil o právech klientů cestovních kanceláří (zdroj: ČT24)

„V případě, že cestovní kancelář nezruší ten zájezd, tak nese plnou odpovědnost, že toho klienta ochrání. Pak cestovní kancelář bude nést plnou náhradu škody, včetně případné újmy za narušení dovolené, protože už se nebude jednat o situaci, kterou nešlo předvídat,“ připojuje advokátka a odbornice na cestovní právo Lucie Marelová z kanceláře Pak & Švehelka.

Klienti, kteří na Rhodos odcestovali poté, co požár vypukl a jejich cestovní kanceláře či agentury jim řekly, že je situace v pořádku, by měli na daného prodejce podat hromadnou žalobu, míní expert společnosti Vindicia Tomáš Beck. Vindicia se zaměřuje na odškodnění. „Poškozený by si měl nechat vyčíslit újmy, a to na majetku, zdraví, psychickou újmu za zničenou dovolenou, případně i strach o život. Pokud došlo i ke zranění či jiným zdravotním problémům, pak je prostor nechat se odškodnit od cestovní kanceláře či z cestovního pojištění,“ konstatoval.

  • „První bod – podíváme se na stránky ministerstva zahraničních věcí, tam na první stránce jsou informace o situaci na Rhodosu i na jiných ostrovech, zatím je tam jen Rhodos. Pokud je můj hotel v oblasti, ke které je upozornění vystaveno, tak se podívám, jestli to upozornění znamená, že ministerstvo nedoporučuje cestu do toho místa. Pokud je to takto, tak poměrně s klidem mohu odstoupit od smlouvy písemným způsobem, pošlu to cestovní kanceláři a cestovní kancelář by mi měla vrátit do čtrnácti dnů zaplacenou cenu zájezdu,“ popsal ve vysílání ČT24 vedoucí právního oddělení časopisu dTest Petr Šmelhaus.
  • Jiná situace pak nastane, pokud ministerstvo doporučení necestovat nedalo. „Pokud odstoupili od smlouvy a uvedli, že tím důvodem jsou ty nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které brání poskytnutí zájezdu, a přestože neměli tu informaci od MZV, tak se vystavují určitému riziku, že oni budou dokazovat, že tam ta situace taková byla, a pokud to nedokážou, tak na ně CK uplatní storno poplatky,“ říká Šmelhaus.

V případě, že by ministerstvo zahraničních věcí vydalo plošné doporučení na Rhodos necestovat, klienti by podle něj měli trvat na vrácení peněz či změně destinace a především na Rhodos neletět. „Pokud by odjeli i přes zákaz či doporučení necestovat do dané destinace, pojišťovny by vzniklé újmy nemusely proplácet,“ doplnil Beck.

Zrušit zájezd bez storno poplatku může klient i cestovní kancelář, pokud jde o místo přímo zasažené katastrofou, na které není doporučené cestovat. Důležité je, jaké doporučení vydalo ministerstvo zahraničí. Pokud cestovní kanceláře nabízí změnu zájezdu i pro ty, kteří směřují do podle úřadů bezpečné části, je to jejich dobrovolné rozhodnutí – zákon je k tomu nezavazuje.

Události: Rušení zájezdu a kompenzace od cestovní kanceláře (zdroj: ČT24)

Cesta zpět bez dokladů

Mimořádné situace pak řeší lidé, kteří už jsou v místě, které se dotýká krizová situace. Mluvčí CK Blue Style Bukovanská poznamenala, že klienti na cestu z Rhodu nepotřebují cestovní doklady, protože v této nouzové situaci je možné cestovat bez nich. „Na letišti přímo působí dva zástupci ministerstva zahraničních věcí, kteří jsou připraveni takovéto problémy s občany řešit přímo na místě,“ potvrdil ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

V případě, že zákazníci cestovních agentur přijdou o svá zavazadla, cestovní kancelář za ně nezodpovídá, pokud je zrovna nepřepravuje. „Pokud shořela, tak tam nám pomůže hlavně cestovní pojištění, pokud není ve výlukách náhodou nějaká taková mimořádná událost,“ upřesnil Šmelhaus.

„Zatím se nám daří snad ty věci dohledat, minimálně u naprosté většiny klientů, kteří jsou na Rhodosu a prošli evakuací. Asi posledních pět klientů nemá svoje kufry,“ sdělil mluvčí Fischer group Bezděk.