Podle statistik je jednou z nejčastějších příčin nehod v Česku nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi auty. Ministerstvo dopravy chtělo, po vzoru okolních států, tento častý zlozvyk řidičů pokutovat. Jenže zákon zatím jasně neříká, co to bezpečná vzdálenost je.
Nedodržení bezpečné vzdálenosti je častou příčinou nehod aut. Možnost pokut ale vázne
Nedodržování bezpečné vzdálenosti je v Česku jedním z nejčastějších důvodů, proč řidiči na silnicích bourají. Minulý rok policisti řešili přes čtyři a půl tisíce takových nehod.
Doporučený odstup mezi vozidly je podle expertů aspoň na dvě vteřiny. To při nejvyšší povolené rychlosti na dálnici sto třicet kilometrů v hodině znamená vzdálenost zhruba sedmdesát metrů.
„Obecná poučka je taková, že si zvolíme na dálnici třeba pevný bod, máme tam podjezd, nadjezd nebo nějaký strom. Když automobil před vámi mine tento pevný bod, tak my bychom tam měli dojet zhruba za dvě vteřiny,“ vysvětlil krajský koordinátor Besipu Oldřich Kassl.
Poslední roky řidičům mohou odhad usnadnit také speciální šipky umístěné na vozovce – značení funguje na vybraných úsecích dálnic i na některých víceproudých tazích prvních tříd. „Řidiči by se měli věnovat právě těmto šipkám. To znamená mít mezi sebou například dvě, což odpovídá zhruba sedmdesáti metrům,“ řekl Kassl.
Legislativní proces může trvat roky
Resort dopravy chtěl za nedodržování bezpečné vzdálenosti začít vybírat pokuty. V plánu byly dva přestupky. Mírnější za nedodržení vzdálenosti dvou vteřin a přísnější, pokud by rozestup mezi auty byl kratší než vteřina. „Pracovní návrh máme už připravený, ten se může ještě měnit, nicméně vzhledem k legislativním lhůtám je to spíš otázka příštích let,“ vysvětlila mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl.
Dál jsou v tomhle ohledu sousední státy. Například v Německu hrozí pokuta až deset tisíc korun. V tuzemsku kontroly vyzkoušeli středočeští policisté. Řidiče na přestupky ale zatím jen upozorňovali.