Nedodržení bezpečné vzdálenosti je podle statistik pátá nejčastější příčina nehod v Česku. V běžném provozu za to ale policie řidiče pokutovat nemůže. Zákon totiž jasně nestanovuje, co ona bezpečná vzdálenost vlastně je. Stát to plánuje změnit.
Stát hodlá začít pokutovat nedodržení bezpečné vzdálenosti
Od začátku roku stálo nedodržení bezpečné vzdálenosti za dvěma a půl tisíci nehod, tedy zhruba stejně jako loni. Problém je, že zákon bezpečnou vzdálenost přesně nedefinuje, z toho důvodu tedy není postižitelná jako samostatný přestupek. K jejímu sankcionování může dojít jen v souvislosti s dopravní nehodou, kdy je jednoznačně prokázáno, že toto pochybení přímo přispělo ke vzniku nehody.
Řidičům se doporučuje, aby od auta před sebou udržovali alespoň dvouvteřinový odstup. To je při devadesátikilometrové rychlosti zhruba padesát metrů. Tolik zhruba měří půlka fotbalového hřiště.
Podle expertů ale drtivá většina řidičů na doporučení nedbá. Ve městě je to navíc ještě složitější. „Vlastně se stanete brzdou celého provozu a zařadí se před vás x dalších,“ zmínil mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.
Stát plánuje změnu
Stát chce v Česku zavést dva nové přestupky. „Jeden mírnější, s mírnější sankcí při nedodržení bezpečné vzdálenosti dvě vteřiny, a pak přísnější sankce a vážnější přestupek při nedodržení krizové vzdálenosti jedné vteřiny,“ upřesnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
I sousední státy bezpečnou vzdálenost vynucují pokutami. V Německu nebo Rakousku zaplatí řidiči za její nedodržení v přepočtu až deset tisíc korun. Na Slovensku pokuta dosahuje až 1250 korun, v Polsku pak až 2900 korun.