Na konci roku bude v Česku ve výstavbě 210 kilometrů dálnic, řekl Mátl

Brífink ŘSD ke zhodnocení dopravních staveb v roce 2023 (zdroj: ČT24)

Koncem letošního roku bude v Česku rozestavěných rekordních víc než 210 kilometrů dálnic, ze základní dálniční sítě chybí dobudovat zhruba 650 kilometrů. Řekl to šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Věří, že hotovo by mohlo být do deseti let. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že příští rok se otevře 118 kilometrů nových dálničních úseků a spustí se výstavba 93 kilometrů dálnic. O financování výstavby chce jednat s opozicí.

Mátl ocenil, že rekordní rozpočet ŘSD v letošním roce se příští rok ještě zvýší. Letos ředitelství hospodaří s 65 miliardami korun, příští rok to bude až 78 miliard, řekl. K nyní rozestavěným 181 kilometrům dálnic přibudou do konce roku další úseky na D35, D3 mezi Nažidly a Dolním Dvořištěm a D11 od Trutnova po hranice s Polskem.

Do tří až pěti let budou podle Mátla dostavěné dálnice D6, D7, D35 a D11, za problematické úseky označil D3 ve Středočeském kraji, D52 a dálniční obchvat Prahy. „Věřím, že do deseti let, jak slibujeme, bude základní dálniční síť dostavěna,“ prohlásil.

Podle tiskové zprávy ministerstva dopravy letos přibude k dálniční síti 15,4 kilometru a příští rok 118,1 kilometru. U silnic první třídy je to letos 54,8 kilometru a příští rok 29 kilometrů. V součtu dálnic a silnic první třídy je nyní rozestavěných víc než 260 kilometrů, shrnul Kupka. Z dálnic se podle něj příští rok zprovozní nové úseky na Moravě na D35, více než třicetikilometrový úsek na D4 stavěný v režimu PPP ve spolupráci se soukromým investorem a dálniční obchvat Českých Budějovic na D3.

Stavět se příští rok začnou čtyři úseky dálnice D35, část pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 a také nové úseky na karlovarské D6 a jihočeské D3, uvedl ministr. Připravená je dokumentace pro posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) pro spojnici Brna a Vídně a k severní části obchvatu Prahy, řekl. U silnic první třídy se příští rok podle tiskové zprávy resortu dopravy počítá se zahájením stavby 47 kilometrů, což jsou mimo jiné dva úseky silnice I/20 u Českých Budějovic, obchvat Náchoda, Plas, Sezemic nebo východní obchvat Bruntálu.

Jednání s opozicí

Kupka uvedl, že příští týden chce jednat s opozicí, aby byla jistota peněz na silniční výstavbu i v budoucnu. „Díváme se na déle než na jedno vládní období,“ zdůvodnil. Je podle něj potřeba najít shodu na nových nástrojích pro financování výstavby. Letos a příští rok se využívá úvěr od Evropské investiční banky (EIB), což je výhodnější než financování penězi za státní dluhopisy, chystá se větší rozsah staveb v režimu PPP, uvedl.

Skládačku finančních nástrojů podle něj můžou doplnit investice z penzijních fondů a od dalších privátních subjektů. Jednání s opozicí je potřeba kvůli shodě na dlouhodobých plánech, protože financování výstavby prohloubí zadlužení státu, řekl.

Přípravy na zimu

Podle Mátla je nyní ŘSD připravené na zimní údržbu. Na dálnicích na údržbě bude pracovat přes osm set zaměstnanců a 213 sypačů, na silnicích prvních tříd jsou nasmlouvaní dodavatelé. „Věřím, že klimatické podmínky nebudou tak dramatické a že nám nepřipraví neočekávané události,“ podotkl šéf ŘSD. Kupka zdůraznil, že platby státu za údržbu se budou účtovat podle skutečně ujetých kilometrů, protože vozidla je možné sledovat systémem GPS.

„Řidiči budou mít k dispozici interaktivní mapu, kde je možné zaznamenat pohyb všech vozidel zimní silniční údržby,“ uvedl ministr.

Solení a pluhování dálnic stojí ročně kolem 100 milionů korun a jarní oprava výtluků klidně i půl miliardy. Na krajských silnicích to bývá ještě obvykle o dost více.

Události: Silničáři se připravují na zimu (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě uvedlo, že během zimního období se na D1 rozšíří počet míst, kde bude s výjimkou úseků se stoupacími pruhy zakázáno předjíždění nákladním vozidlům nad 3,5 tuny. V polovině listopadu začne platit zákaz předjíždění kamionů mezi 90. a 112. kilometrem na Vysočině a také mezi 146. a 182. kilometrem, tedy od Velkého Meziříčí po Kývalku. Začátkem příštího roku na to naváže rozšíření zákazu také od Mirošovic po 90. kilometr u Humpolce a od 112. kilometru u Jihlavy po 141. kilometr u Velkého Meziříčí.

Ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička v pátek uvedl, že v regionu zůstane v zimě neprůjezdný most v Pertolticích pod Ralskem na Českolipsku, ostatní opravované komunikace stavbaři buď do zimy dokončí nebo stavby přeruší a silnice provizorně zprůjezdní. V Pertolticích se zkomplikovalo zakládání mostu, silnice v obci se ale budou v zimě udržovat, musíme tam přizpůsobit okruh zimní údržby, řekl.

Načítání...