Desítky malých obcí v Česku řeší, kdo zaplatí opravu mostu, který vede nad železnicí. Sdružení místních samospráv zmapovalo, že po republice jsou desítky staveb, které nepatří obci ani státu. A proto teď se Správou železniční dopravní cesty a ministerstvem dopravy chce tyto nejasnosti řešit. Malé obce si totiž mnohdy nemohou dovolit zaplatit rekonstrukci, pro jejich rozpočty by to bylo likvidační.
Mosty, které nikomu nepatří, jsou starostí pro malé obce. Na milionové opravy nemají
Spor o to, komu patří most, vedou se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) desítky radnic. Příkladem je třeba chátrající most v Libochovanech na Litoměřicku. Vede po něm hlavní cesta do obce, v níž žije asi 600 lidí. Starostka má napjatý rozpočet, letos počítá s příjmy přes 9 milionů a výdaji 8,8 milionu.
Peníze obec investuje nejen do opravy silnic, ale teď třeba v Libochovanech dokončují i dětské hřiště. Jenže se ukazuje, že by mohla potřebovat přes 20 milionů na opravu mostu, který obec spojuje s okolním světem.
„Obáváme se nebezpečí ztrát na životech i ekonomických ztrát, tak jsme nechali zpracovat odborný posudek,“ uvedla starostka Libochovan Miroslava Vencláková (nestr.).
Výsledek posudku nepřekvapil – most potřebuje urychleně opravit. Obec už udělala první opatření, třeba že omezila průjezd vozidel. „Abychom zabránili propadu nebo jakémukoliv odpadávání kousků mostu,“ dodala starostka.
„Jedná se ovšem o silniční nadjezd, tedy v tomto případě by měl jednat správní silniční úřad, který sídlí v Litoměřicích,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.
„Odmítáme, aby malé obce, jejichž rozpočet je velmi napjatý, musely udržovat infrastrukturu a velké stavby, které mají náročnost na opravy v řádech milionů korun,“ řekl předseda Sdružení místních samospráv a europoslanec Stanislav Polčák (STAN).
„Jediný případ, kdy bychom mohli investovat do těchto mostních objektů, které ovšem nejsou v našem vlastnictví, je ten, kdy by drážní úřad uznal, že takovýto objekt přímo ohrožuje život a zdraví osob,“ řekl mluvčí SŽDC.
Sdružení místních samospráv chce spor o vlastnictví řešit taky s ministrem dopravy. Všechny strany se ale shodují na jednom – jediný, kdo může spor vyřešit, je soud. Ten musí říct, komu konkrétní stavba patří.