Města ruší značky, bude více předností zprava

Praha - V Česku stále více měst odstraňuje ze silnic značky určující přednost v jízdě. Řidiči by si měli osvěžit pravidlo pravé ruky, informují dnešní Lidové noviny. Na silnicích tak zůstává jediná značka - Pozor, přednost zprava. Města ji používají v různých variacích na již existující značení. V Říčanech zvolili doplnění značky Jiné nebezpečí. Lidové noviny uvedly, že zklidňující zóny s maximální povolenou rychlostí 30 km/h a ulicemi, z nichž ani jedna není hlavní, už zavedly desítky menších měst. Novinku už začínají zavádět i poměrně lidnaté čtvrti velkých metropolí.

V Praze přijde o značky sídliště Velká Ohrada. Nové dopravní opatření plánují i v Karlíně a Holešovicích.

Zklidněná zóna je i v Brně-Židenicích a ve Slaném. Nejdále jsou však v Říčanech u Prahy, kde zavedli přednost zprava téměř v celém katastru obce. Opatření se netýká pouze hlavní pateřní silnice a ulic, kterými projíždí autobus. V Říčanech si po měsíci ostrého provozu novinku pochvalují. Pouze místní řidiči si obtížně zvykají. Novinku hodnotí kladně i ministerstvo dopravy, dopravní odborníci a policisté. V Česku jako první zavedly zklidněnou zónu v roce 2004 východočeské Slatiňany.

Podobné zóny existují také v Německu a Nizozemsku, kde experiment vůbec poprvé proběhl v městečku Drachten na severu země. Nizozemci šli tak daleko, že uprostřed jedné silnice například zřídili dětské hřiště, aby přinutili řidiče k pomalejší jízdě.

V dánském Ejby odstranili značení z části centra. „Některá naše města jsou džunglí panelů, automobilisté jsou pak dezorientovaní,“ uvedl Peter Kjems Hansen z technického odboru radnice.

V Londýně se prý něco podobného osvědčilo. Z chodníku v rušné Kensington High Street zmizelo 850 metrů dlouhé bezpečností hrazení, které mělo chránit chodce. Odstraněny byly též mnohé značky. Mezi rokem 2000 a 2003 se počet zraněných chodců snížil o šedesát procent a doprava je plynulejší.

Vydáno pod