Nakladatelé v Česku vydávají každým rokem méně map a autoatlasů. Aplikace v chytrých telefonech navíc výrazně snižují i prodej elektronických navigací, stejná technologie totiž funguje na většině mobilů. Výrobci z obou oborů tak nyní vymýšlejí nové produkty, které mobilní telefony zatím nemají.
Mapy v mobilu válcují ty papírové, neprodávají se ani samostatné navigace
Pražské nakladatelství Kartografie vydává atlasy, mapy a další sortiment už bezmála sedmdesát let. „Od samého začátku se zabýváme tvorbou map. Je to vlastně naše hlavní náplň. Věnujeme se především školní tvorbě, a to platí do dneška. Jsou to nejprodávanější tituly,“ uvedl ředitel nakladatelství Jan Ptáček.
Jenže výrobu a prodej některých typů produktů už museli postupně omezit, jde například o klasické turistické mapy na papíře. Podle Ptáčka je velmi složité udržovat je aktuální. „Ve světě a v naší krajině se neustále něco mění. Prodeje v posledních letech klesly tak, že se nám vlastně dneska nevyplatí mapy vydávat,“ řekl.
Nahradily je mapy tematické, které se zaměřují například na hrady a zámky, rozhledny nebo pivovary. Zájem ale opadl i o autoatlasy. Ty si podle ředitele kupuje hlavně starší generace a nakladatelství vydává už jen tři tituly. U knihkupců tento sortiment tvoří jen jednu desetinu procenta celkových tržeb.
„V obecné rovině asi nikdo neočekává, že by došlo k nějakému výraznému růstu v následujících letech. Spíš když to bude dobré, tak ty tržby a prodeje kusů budou v České republice spíš stagnovat,“ komentoval marketingový ředitel jednoho z knihkupectví Adam Pýcha.
Navigace? Není třeba, mám telefon
Nejen klasické papírové mapy či autoatlasy, ale ani samostatné elektronické navigace už nejdou moc na odbyt. Řetězce je už nabízejí jen minimálně. „Omezili je výrobci v množství i v modelech, které nabízí,“ sdělil provozní manažer obchodu s elektronikou Matěj Buňat.
Typickými zákazníky jsou pak hlavně řidiči větších aut, kteří si do navigace mohou nastavit parametry vozidla, ta pak lépe propočítá cestu a upozorní na omezení na trase. Obecně však navigace v autech a autoatlasy nahradily mapy a navigační aplikace v mobilních telefonech.
Zatímco zájem o klasické navigace výrazně klesá, naopak stoupají o desítky procent prodeje navigačních systémů na kola. „V rámci cyklistiky je to kategorie zboží, která jde raketově nahoru. Zákazníci mají zájem o levnější i ty dražší navigace, které mají více funkcí,“ popsala mluvčí e-shopu Eva Čeřovská.