Dlouhou uzávěru ekonomiky kvůli opatřením proti koronaviru letos v maloobchodu nepřežilo více než dva tisíce firem a deset tisíc živnostníků. Aktuálně je podle statistik poradenské a analytické společnosti Dun & Bradstreet v Česku registrováno 34 tisíc společností a přes 173 tisíc osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), které podnikají v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.
Kvůli pandemii skončilo v maloobchodu deset tisíc živnostníků, ukázaly statistiky
„Maloobchod má za sebou extrémně komplikované období. Větší šanci na přežití mají obchodníci s dobrým finančním zázemím a ti, kteří se rychle dokázali adaptovat na nové podmínky, například spuštěním on-line prodeje. Naopak ryze kamenné obchody, specializované prodejny nebo provozovny závislé na kontaktním prodeji musí častěji řešit existenční problémy,“ uvedla analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.
Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017. Nicméně jen letos se podnikatelská základna ztenčila o sedm procent z 36 328 subjektů na 33 793 a od roku 2019 o devět procent. „Loni i letos ve srovnání s předchozím obdobím vzniká podstatně méně nových firem a v roce 2020 jich zaniklo nejvíc od roku 2016,“ dodala Štěpánová.
Vývoj v jednotlivých oblastech se zásadně liší. Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný, kde se letos zvýšil počet podnikajících firem, a to výrazně. Do začátku května o 17 procent a od roku 2019 celkově o 11 procent. Aktuálně jich podniká přes 18 tisíc a tvoří tak nadpoloviční většinu celého maloobchodu.
Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy letos klesl o 81 procent z 3121 na 605, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 procent z 846 na 226, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 72 procent z 2365 na 672 a maloobchod ve stáncích na trzích o 67 procent z 67 na 22.
„Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti covidu-19,“ dodala Štěpánová.
Všechny obchody se mohly po více než čtyřech měsících nuceného uzavření otevřít 10. května. Platí v nich limit 15 metrů čtverečních na jednoho zákazníka, nutné je mít nasazený respirátor.
Podle průzkumu marketingové konzultační společnosti Proficio tržby v průběhu pandemie klesly 70 procentům firem z oblasti obchodu, služeb a výroby, 44 procent společností zaznamenalo výrazný odliv zákazníků.