Rekordních 22,5 milionu korun se loni podařilo vybrat ve sbírce Skutečný dárek, která pomáhá lidem v rozvojových zemích. To je přibližně o pět a půl milionu korun víc než za předešlý rok. České televizi to potvrdila organizace Člověk v tísni, která sbírku pořádá. Za deset let, kdy Češi nákupem certifikátů v nejchudších zemích světa pomáhají, se už podařilo nakoupit pomoc za více než 130 milionů korun. Nejvíce si dárci loni oblíbili certifikáty na kuřata, školní pomůcky nebo kozu.
Koza, rýč nebo vodovodní kohoutek. Za skutečné dárky Češi loni utratili přes 22 milionů korun
„Sbírka se těší stále většímu zájmu a jsme za to moc rádi i loni padla rekordní čísla,“ uvedla Blanka Valentová, která má kampaň Skutečný dárek Člověka v tísni na starosti. Jen za loňský rok se podle ní podařilo nakoupit téměř 45 tisíc certifikátů za 22,5 milionu korun.
O originální vánoční dárky je u Čechů stále větší zájem – přestože e-shop funguje v průběhu celého roku, nejvíce certifikátů dárci nakupují právě v období adventu: „Přes osmdesát procent tržeb máme každoročně v listopadu a prosinci. To platilo i pro loňský rok – jen s vyššími čísly, než byla ta předešlá,“ uvedla Valentová.
Češi nejraději posílají peníze na kozy a kuřata
Skutečný dárek spustil Člověk v tísni jako internetový obchod s certifikáty věcí, kterých je v rozvojových zemích největší nedostatek. Z jejich nákupu pak organizace potřebným lidem zajistí například pitnou vodu, novou živnost, vzdělání nebo lékařskou péči.
„V programu se zaměřujeme na čtyři oblasti – obživu, zdraví, vzdělání a vodu,“ řekla Valentová a dodala, že do kategorie, ze které si dárce skutečný dárek vybere, pak putuje i celková hodnota pořízeného certifikátu. „Pokud si tedy dárce vybere kozu, kterých je zrovna dostatek, za jeho peníze nakoupíme jinou z věcí ze stejné oblasti, které jsou zrovna nejvíce potřeba,“ vysvětlila.
Právě o oblast obživy, do které patří například i hospodářská zvířata, je podle organizátorů sbírky dlouhodobě největší zájem. „Nejprodávanější byly certifikáty na nákup kuřat, kozy, ryby a ovečky. Z oblasti vzdělání pak školní pomůcky,“ uvedla koordinátorka fundraisingových sbírek Člověka v tísni Markéta Jourová.
Ačkoli jsou u dárců v oblibě obecně levnější certifikáty, neustále roste i zájem o nákup dražších dárků. Ten nejdražší, který tvůrci pojmenovali „Šťastná třída“, je v e-shopu za 25 tisíc korun a loni se prodal celkem patnáctkrát. „Peníze z tohoto certifikátu postačí na vybavení jedné třídy. Dar se tak přetvoří například v lavice nebo učebnice,“ vysvětlila Valentová.
Dárky pro jiné si kupují Češi už deset let
K desetiletému výročí mohli kromě certifikátů dárci letos poprvé nakupovat i fyzické dárky. Nejčastěji šlo o předměty z dílny současných českých umělců – v nabídce tak byla například váza od Maxima Velčovského, litografie Františka Skály nebo pouzdro malířky Leny Brauner.
„Ohlas na limitovanou edici uměleckých dárků byl nad očekávání, letos bychom v nich určitě chtěli pokračovat,“ dodala Valentová.
Věci, které se díky penězům ze Skutečného dárku podařilo nakoupit, teď budou spolupracovníci Člověka v tísni předávat v rozvojových zemích v průběhu celého roku: „Z předávek děláme i videozáznamy. Dárci si pak můžou udělat lepší představu o tom, kde jejich peníze pomáhají,“ uzavřela Jourová.