Předseda vlády Petr Fiala (ODS) zahájil na ministerstvu dopravy sérii bilančních rozhovorů. S šéfem resortu Martinem Kupkou (ODS) diskutoval zejména o zlepšení infrastruktury v Česku, o dostavbě klíčových komunikací a situaci v železniční dopravě. Stát podle něj letos otevře téměř pětadvacet kilometrů nových dálnic a v příštím roce dokončí dalších 40 kilometrů.
Ještě letos zprovozníme 25 kilometrů nových dálnic, řekl Fiala po jednání s Kupkou
Celkem 150 kilometrů je podle premiéra rozestavěno tzv. na zelené louce. Jde například o úseky D4 z Příbrami do Písku, D3 z Českých Budějovic směrem k Rakousku, D55 z Uherského Hradiště nebo D35 u Mohelnice.
Na železnici ministerstvo připravuje výstavbu vysokorychlostních tratí, které jsou podle Fialy klíčové pro udržení konkurenceschopnosti Česka. Hledá také nové formy financování formou PPP projektů, jež chce nově uplatnit i na železnici. Poprvé by mělo jít o úsek Nemanice–Ševětín.
Premiér s Kupkou probíral také aktuální stav provozu na železnici, kde kvůli některým stavbám na hlavních tratích nabírají vlaky velká zpoždění. „V pátek se sejde správní rada Správy železnic, která bude jednat o systémových krocích, aby nedocházelo ke zpoždění,“ informoval Kupka. Změny se podle něj budou týkat například odměňování managementu. Situace by se měla výrazně zlepšit na konci září, kdy bude dokončena modernizace trati Velim–Kolín na prvním koridoru.
V polovině příštího roku by se měl navýšit počet nákladních vlaků na trati Děčín – Bad Schandau, kde dělá německý dopravce Deutsche Bahn rozsáhlou rekonstrukci. Původně měla trvat tři roky, ale podle Kupky bude po jednáních s německou stranou stavba výrazně urychlena a už v polovině roku 2023 stoupne počet vlaků ze stávajících 99 na 147 denně.
Česko také s německou stranou vyjednalo, že se už nebude opakovat situace, kdy německé dráhy v Děčíně nepřevzaly kvůli závadě mezinárodní vlak z tuzemska. Nově by mu měly umožnit jízdu alespoň do Drážďan, aby bylo možné přestoupit na německé spoje. České dráhy se podle Kupky stále potýkají s nedostatkem vhodných souprav, což je ale v současnosti celoevropský problém.
Investice mají přesáhnout 100 miliard korun
Kupka po nástupu do funkce loni v prosinci uvedl, že chce v následujících čtyřech letech postavit až 200 kilometrů nových dálnic. Prioritou jsou dostavba Pražského okruhu, dálnice D1 a zmíněná D35.
Plánované investice do dopravní infrastruktury by měly podle ministra výrazně přesahovat 100 miliard korun za rok. V současnosti se ovšem resort potýká mimo jiné s růstem cen stavebních prací, materiálů a také zdražováním energií.
Bilanční cesty předsedy vlády budou pokračovat v dalších týdnech. Příští týden v úterý zamíří premiér na ministerstvo školství, kde mu má ministr Vladimír Balaš (STAN) prezentovat před začátkem školního roku změny ve vzdělávacím systému.