Evropská komise obvinila České dráhy a ÖBB. Tajnou dohodou prý dopravci poškodili RegioJet

Evropská komise obvinila České dráhy a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise v pátek uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách. Unijní úřady případ vyšetřovaly šest let. České dráhy odmítly, že uzavřely kartelovou dohodu. Majitel RegioJetu Radim Jančura avizoval, že si počká na konec vyšetřování a přihlásí se o náhradu škody.

„ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní,“ uvedla Komise. Ta je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné funguje i jako antimonopolní úřad EU.

Dotčené železniční společnosti se nyní mohou k námitkám písemně vyjádřit a požádat o ústní projednání. Pokud by Komise dospěla k závěru, že existují dostatečné důkazy, může firmám uložit pokutu až do výše deseti procent jejich ročního celosvětového obratu. České dráhy měly za loňský rok podle své výroční zprávy celkové výnosy 37,8 miliardy korun, výnosy ÖBB podle výroční zprávy podniku dosáhly 6,99 miliardy eur (přes 172 miliard korun).

Komise předběžně zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se ČD a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní.

Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost.

ČD se brání, RegioJet vyjádření EK kvituje

„České dráhy neuznávají, že by z jejich strany došlo k uzavření kartelové dohody,“ konstatovala mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Firma podle ní obdržela od EK takzvané sdělení výhrad, které není rozhodnutím ve věci nebo konstatováním, že by České dráhy pochybily. „Jedná se o předběžný názor EK na danou věc. Nyní proběhne podrobná analýza dokumentu a poté se k němu vyjádříme,“ dodala mluvčí.

Komise přitom ve svém předběžném stanovisku uvádí, že ČD a ÖBB „porušily antimonopolní pravidla EU tím, že na trhu s použitými osobními železničními vagony uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy“.

Naopak majitel RegioJetu Radim Jančura považuje vyjádření Evropské komise za pravdivé. „Prvních sto vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla Komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané,“ okomentoval případ Jančura.

„Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. Až časem jsme pochopili, proč se tak stalo. Kdyby k tomuto jednání nedošlo, RegioJet by dnes byl třikrát větší dopravce, než je, a provozovali bychom vlaky ve velké části Evropy. Musíme si počkat na výsledek šetření a pak se přihlásíme o náhradu škody. V tuto chvíli je předčasné škodu stanovit, ale naše limity růstu byly především levné a kvalitní vozy od západoevropských státních dopravců,“ dodal Jančura.

Soutěž podporuje železnici, řekla Vestagerová

Pokud se předběžný názor Komise potvrdí, bylo by jednání ČD a ÖBB v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Ten zakazuje protisoutěžní obchodní praktiky, jako je koluze.

„V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu,“ uvedla místopředsedkyně Komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.

Česká železniční společnost RegioJet vstoupila na trh dálkové železniční osobní dopravy v České republice v roce 2011. Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.

Majitel RegioJetu Radim Jančura, jehož firmu České dráhy přeplatily při nákupu vagonů z Rakouska, kroky ČD a ÖBB už dříve kritizoval. Konečnou kupní cenu vozů označil za nevýhodnou a už koncem roku 2014 řekl, že další peníze podle něj ČD ještě budou muset zaplatit za úpravy vagonů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěKlíč k celé transakci je ministr financí, řekl o bitcoinové kauze Babiš

Poslanci druhým dnem jednají o vyslovení nedůvěry koaliční vládě Petra Fialy (ODS), které vyvolalo opoziční ANO kvůli aféře s miliardovým darem v bitcoinech ministerstvu spravedlnosti. Hlasování se očekává ve večerních hodinách. Počet přihlášek do rozpravy po zhruba 19 hodinách klesl na zhruba polovinu z původních tří desítek. Kabinet zřejmě pokusu o svržení odolá. Opozice v podobě ANO, SPD a Pirátů nemá pro schválení návrhu dost hlasů.
09:02Aktualizovánopřed 19 mminutami

Rada ČT volí z pěti finalistů generálního ředitele

Rada České televize (ČT) volí nového generálního ředitele. Nahradí Jana Součka, kterého rada odvolala v květnu. Do finálového výběru před týdnem postoupili ředitel programu ČT Milan Fridrich, obchodní ředitel ČT Hynek Chudárek, bývalý šéf ostravského studia ČT Miroslav Karas, výkonný ředitel ČT Sport Jiří Ponikelský a předsedkyně dozorčí rady CNC Libuše Šmuclerová.
10:34Aktualizovánopřed 36 mminutami

Vláda schválila půjčku od Evropské investiční banky na dopravní infrastrukturu

Vláda ve středu schválila přijetí půjčky 65 miliard korun od Evropské investiční banky (EIB) na rozvoj dopravní infrastruktury. Peníze půjdou především na rozvoj železnice, částečně také na stavbu jihovýchodní části Pražského okruhu, řekl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je půjčka levnější než jiné způsoby financování.
14:37Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zamítl žádost Budinského z motolské kauzy o propuštění z vazby

Bývalý náměstek ředitele motolské nemocnice Pavel Budinský zatím zůstane ve vazbě. Soud ve středu zamítl jeho žádost o propuštění, řekla dozorující státní zástupkyně Zdeňka Pavlásková. Rozhodnutí není pravomocné. Budinský je spolu s někdejším ředitelem Miloslavem Ludvíkem hlavním podezřelým v korupční kauze motolské nemocnice, ve které čelí osmnáct lidí stíhání. Hrozí mu až dvanáct let vězení, ve vazební věznici je od února.
před 1 hhodinou

Decroix předložila vládě časovou osu k bitcoinové kauze, neobsahuje jména

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předložila vládě časovou osu kauzy miliardového bitcoinového daru, která stála místo jejího předchůdce za ODS Pavla Blažka. Podle šéfky resortu obsahuje v zásadě soupis faktických událostí a skutečností ohledně aféry. Osa, která bude v 18:00 zveřejněna na webu ministerstva, má fungovat jako rámec pro další diskusi, dodala Decroix s tím, že v harmonogramu chybějí jména. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) vláda vzala materiál jednomyslně na vědomí.
13:39Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Před ÚS obstála novela zpřísňující podmínky předčasných důchodů

Vládní většina uhájila před Ústavním soudem novelu, která zpřísnila podmínky předčasných důchodů. Návrh ANO na zrušení novely soudci zamítli. Napadený předpis také zpomalil valorizace. Cílem bylo zbrzdit zadlužování a růst výdajů. Soud se vyjádřil také k údajnému omezení diskuze ve sněmovně při projednávání předlohy. Podle instituce vládní většina porušila jednací řád odůvodněně, měla by tak však činit jen v krajních situacích, kdy čelí obstrukcím menšiny. Soud zároveň vyzval k jeho reformě.
09:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Šest set míst bez signálu musejí operátoři pokrýt do roku 2030, rozhodl úřad

Mobilní operátoři by měli do konce roku 2030 pokrýt šest set bílých míst, kde dosud není dostupný kvalitní mobilní signál. Vybírat budou ze seznamu více než 1600 lokalit, které v Česku zbývají. Počítá s tím rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Do roku 2031 mají operátoři pokrýt signálem také hlavní železniční koridory, uvedl ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN). Podle ČTÚ je v současné době mobilním signálem pokryto 99 procent populace.
před 5 hhodinami

Aplikace má sladit opravy silnic, ty prázdninové zkomplikují dopravu

Plánování uzavírek a rekonstrukcí má zlepšit systém testovaný na Vysočině. Aplikace za čtyřicet milionů korun bude sloužit nejen silničářům, ale také záchranářům, úředníkům a obcím. Mohou si tak lépe načasovat a zkoordinovat opravy. Aplikace je teď v testování, naostro začne fungovat v létě. Podobný systém mají například silničáři v Plzni.
před 11 hhodinami
Načítání...