EK chce usnadnit nákup jízdenek na vlak

Brusel – Zjednodušit cestování vlakem po Evropě má sjednocení údajů o jízdních řádech a cenách jízdného. Jednotný standard pro železniční dopravce připravuje Evropská komise, podle které jsou příprava cesty a nákup jízdenek na transkontinentální jízdy občas velmi komplikované. Jízdenky na trasy, na kterých se vlak běžně používá – zhruba do tisíce kilometrů, však jsou většinou bez problému dostupné už dnes, například není problém zakoupit v Praze jízdenku na vlak z Berlína do Kodaně.

Problémy mohou nastat, když cestující na nádražích žádají jízdenky do vzdálených evropských zemí. Například při nákupu jízdenek po Španělsku mají České dráhy podle svého mluvčího Petra Šťáhlavského v nabídce jen vybrané vysokorychlostní spoje. Problematické může být také cestování do Itálie, která je vlakem mnohem dostupnější. ČD a italské Státní železnice (FS) nemají propojené své rezervační systémy, a tak není možné nakoupit na většině českých nádraží místenky do dálkových vlaků na Apeninském poloostrově.

Evropská komise to chce změnit. „Pokud myslíme vážně, že chceme přivést lidi na železnici, musíme cestujícím nabídnout bezproblémové plánování a nabídku jízdenek, která je srovnatelná s leteckými společnosti,“ uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. Komise proto přijala nařízení, podle kterého má být mezi všemi dopravci možné sdílet informace potřebné k rezervování míst a nákupu jízdenek. Na příští rok připravuje Brusel další směrnici, podle které budou železniční dopravci muset vzájemně propojit své informační systémy.

Mnohem snazší než nákup jízdenek do vzdálenějších zemí je už dnes plánování cesty. Je možné využít například systém Hafas Německých drah nebo Idos Českých drah, které nabízejí platné jízdní řády po celé Evropě.

Napříč Evropou s jedinou jízdenkou – často ale dráž

Napříč Evropou lze cestovat s jízdenkou Interrail, která platí buď ve vybrané zemi, nebo na celém kontinentu. Výhodná je především pro cestovatele mladší 26 let nebo naopak starší 60 let, kteří mají výraznou slevu. Základní jízdenka, se kterou lze cestovat pět dnů po celé Evropě (lístek platí deset dnů, takže vlakem je možné jet jenom jednou za dva dny), stojí 259 eur, lidé do 26 let však zaplatí pouze 169 eur a lidé nad 60 let 239 eur. Cestující mezi 26 a 60 lety si mohou vybrat z řady akčních nabídek jednotlivých železničních společností, proto se jim Interrail často finančně nevyplatí.

Interrail se prodává ve všech evropských státech, dopravci k němu ale v řadě dálkových spojů vyžadují příplatek, který často nelze sehnat jinde než v cílové zemi.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

V pražském Motole odstranili nádor v plicích díky 3D modelu

Trojrozměrný model jako pomůcka hrudních chirurgů pro plánování operace. Na milimetr přesně dokáže zobrazit, kde se nachází nádor. Díky tomu ho pak lékaři můžou šetrněji odstranit. 3D vizualizaci využili v pražském Motole zatím u dvou pacientů. Počítají ale, že ji do budoucna budou používat mnohem častěji.
před 4 hhodinami

„Tak, jsem svobodný. Fajn.“ Před 90 lety abdikoval TGM

Přesně před 90 lety abdikoval prezident Tomáš Garrigue Masaryk. První hlava československého státu se v polovině třicátých let minulého století potýkala se zdravotními problémy i s hledáním svého nástupce, kterým se nakonec stal Edvard Beneš.
před 5 hhodinami

Turek nemá podle Šebelové ve vládě co dělat. Je to klasický politik emotivního rázu, míní Foldyna

Předsedkyně poslanců hnutí STAN Michaela Šebelová doufá, že kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek ve vládě nebude. Nemá na to podle ní morální kredit. „Pokud je opravdu Andrej Babiš (ANO) chlap a hne se v něm svědomí, tak Turkovo jméno nikdy na Hrad nepřinese, ale problém je v tom, že potřebuje hlasy Motoristů k nevydání,“ podotkla. Kdyby byl Turek tak špatným člověkem, nebude v Evropském parlamentu a nebude mít preferenční hlasy, jaké měl, řekl poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Domnívá se, že Turek je klasický politik, zřejmě emotivního rázu, který říká věci na rovinu. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Janou Peroutkovou debatovali také o vztazích USA a Evropy nebo o ruské invazi na Ukrajinu.
před 5 hhodinami

Změnily se jízdní řády na železnici

Víc regionálních, dálkových, ale i mezinárodních spojů třeba do Polska, Německa nebo do Kodaně. Začal platit nový jízdní řád na železnici. Změny hlásí jak České dráhy, tak soukromníci. Cestujícím slibují větší komfort i více bezbariérových vlaků. Změny se částečně týkají i cen jízdného a využití slev. Například ve všech spojích mezi Prahou a Ostravou bude povinná místenka. Celoplošné zdražení třeba u Českých drah bude zhruba odpovídat inflaci. Výrazněji vzrostou ceny v rámci integrované dopravy Královéhradeckého a Pardubického kraje.
před 5 hhodinami

Vláda Andreje Babiše se v pondělí ujme moci

Česko bude mít od pondělního rána novou vládu. Prezident Petr Pavel jmenuje zatím patnáctičlenný kabinet Andreje Babiše (ANO). Ten vystřídá končící kabinet Petra Fialy (ODS). Většinu ve vládě získá vítěz říjnových voleb, hnutí ANO. Kromě křesla premiéra bude mít osm ministrů. Tři členy kabinetu zatím obsadí Motoristé a stejný počet i hnutí SPD. Koaliční smlouva sice garantuje Motoristům celkem čtyři posty. Šéf strany Petr Macinka ale bude dočasně spravovat dva resorty, a to zahraničí a životního prostředí. Filipa Turka Babiš kvůli zdravotním problémům nenavrhl. Prezident ho do ministerské funkce jmenovat nechce.
před 5 hhodinami

Růst ekonomiky přinese do státní kasy jen asi deset miliard, odhaduje expert

Nová vláda chce přepracovat návrh státního rozpočtu na příští rok, v němž podle ní chybí až 96 miliard korun. Ekonomové v pořadu Otázky Václava Moravce upozornili, že případné nepokryté jednotky či nižší desítky miliard nejsou v celkovém objemu výdajů zásadním problémem. Větší rizika vidí v přesunech peněz mezi kapitolami a v omezeném přínosu hospodářského růstu pro státní kasu. Podle končícího náměstka ministra financí Tomáše Holuba je rozpočet již tak napjatý a prostor pro manévrování je velmi omezený. Debatoval s předsedou Výboru pro rozpočtové prognózy Michalem Skořepou.
před 8 hhodinami

Koalice ANO, SPD a Motoristů chce zpřísnit vymáhání výživného

Systém vymáhání výživného nebude po změně trestního zákoníku k 1. lednu 2026 podle zákonodárkyň vznikající vládní koalice ANO, SPD a Motoristů funkční. Podle senátorky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) proto připraví novelu předpisu, který byl přijat letos v létě. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) v Otázkách Václava Moravce vyzvala nastupující koalici, aby se změnou počkala alespoň na analýzu dopadů nových paragrafů. Délka legislativního schvalování návrhu umožní podle Mračkové Vildumetzové dostatečnou diskusi nad změnou i analýzu prvních dopadů.
před 9 hhodinami

Pohřešovaný chlapec ze Zlínska byl asi unesen, policie zadržela jednoho muže

Chlapec ze Zlínska, po kterém od čtvrtka pátrala policie a v neděli jej našla, byl zřejmě unesený a vězněný na chatě v obci Žlutava. Jeho volání o pomoc slyšeli kolemjdoucí a zavolali policii. Policie zadržela jednoho muže, uvedla na síti X. Dříve policisté uvedli, že nalezený chlapec je v pořádku a byl převezen na zdravotní vyšetření. Našli ho kolem 14:00.
před 9 hhodinami
Načítání...