Termín dobudování půlkilometrového úseku dálnice D3 u Tábora se zřejmě opět oddálí. Ministerstvo dopravy přerušilo stavební řízení, protože Ředitelství silnic a dálnic se dosud nepodařilo vyřešit spor s majiteli motocentra u dálnice, kteří požadují zachování sjezdu. Celý spor trvá od roku 2004. Resort teď silničáře vyzval, aby podali žádost o zahájení vyvlastnění nemovitosti.
Další zdržení na D3 u Tábora. Ministerstvo dopravy přerušilo stavební řízení
Kvůli sporu o zachování sjezdu z dálnice D3 k motocentru u Tábora musí řidiči už roky počítat s dopravním omezením. Místo řešení situace se nyní objevilo další zdržení.
„Ministerstvo dopravy jako speciální stavební úřad ve věcech dálnic vyzvalo stavebníka k podání žádosti o zahájení vyvlastňovacího řízení o odnětí práva odpovídajícího věcnému břemenu, popřípadě odnětí vlastnického práva k nemovitostem,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.
V rozhodnutí o pozastavení řízení se ministerstvo odvolává na zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ten umožní zahájit stavební práce ještě předtím, než se celý spor uzavře.
Roční přerušení
K obnově celého řízení dojde ve chvíli, kdy resort dopravy obdrží kopii o zahájení vyvlastnění. Momentálně je řízení přerušené až do konce února roku 2020. Pokud by se do té doby nic nevyřešilo, ministerstvo dopravy ve věci rozhodne samo. „Jakým způsobem, to nelze v tuto chvíli předjímat. Bude záležet na aktuální situaci,“ podotkl mluvčí Jemelka.
Spolumajitel motocentra Pavel Bratránek nebyl současným stavem překvapený. „Všechno jsem se dozvěděl z úřední desky. Nikdo nám nic neřekl, Ředitelství silnic a dálnic s námi absolutně nekomunikuje. Ale dalo se předpokládat, že takový krok nastane,“ konstatuje.
Spor o nájezd
Problém se řeší patnáct let. Týká se motocentra bratrů Petra a Pavla Bratránkových, které je v těsné blízkosti dálnice. Na konci 90. let byla stavebním úřadem v Táboře jejich nemovitost zkolaudována jako trvalá, třebaže mělo jít pouze o dočasnou stavbu. K motocentru vedla jediná přístupová cesta, tehdy ještě ze silnice I/3. S těmito nájezdy k pozemkům se ale po přestavbě silnice na dálnici D3 už nepočítalo. Na to však Bratránkovi přišli v roce 2004.
Městský soud v Praze v roce 2013 nařídil, že ŘSD musí zaplatit majitelům motocentra odškodné za to, že není možný přístup k jejich pozemku, nebo nájezdy zachovat. Zachovat sjezd nebylo podle ŘSD z bezpečnostních důvodů možné, proto se rozhodlo pro finanční odškodnění.
Majitelé ale na nabízenou kompenzaci nepřistoupili. „Mně osobně nabídli dva a půl milionu korun. A to bych motocentrum musel ještě za tuhle cenu zbourat,“ říká Bratránek.
Ze 171 kilometrů dálnice D3 je zprovozněno padesát, dalších 19 kilometrů je v současnosti ve výstavbě. Podle plánů silničářů by se měl v červnu zprovoznit osmikilometrový úsek mezi Bošilcem a Ševětínem. 29. března se oficiálně zahájí práce na obchvatu Českých Budějovic, konkrétně na téměř třináctikilometrovém úseku mezi Hodějovicemi a Třebonínem.
Přípravné práce už začaly. Stroje by se letos měly také objevit i na předcházejícím úseku Úsilné–Hodějovice. Celá dálnice, která v budoucnu propojí Prahu s jihem Čech, a dále bude pokračovat na hranice s Rakouskem, má být podle aktuálních informací hotová do roku 2028.