Češi loni pořídili přes 231 tisíc aut, což je skoro pětiprocentní meziroční nárůst. Přes čtvrtinu prodaných aut tvořila ta s alternativními pohony a předpovědi na letošek naznačují další růst tohoto podílu. Automobilky představí nové modely a ceny by měly klesnout.
Češi kupují nová auta. Přibývá alternativních pohonů, ojetin ubývá
Tři tisíce nových vozů prodali například v prodejně aut v Modřanech. Právě auta s alternativním pohonem – hybridy nebo plug-in hybridy – tu tvořily tři čtvrtiny všech prodejů. „Nejprodávanější model je Corolla v provedení Combi s hybridním motorem,“ uvedl generální ředitel Tsusho Toyota Modřany Pavel Vávra. Dodává, že přibývá zákazníků, kteří přijdou a oznamují, že mají například fotovoltaiku na střeše a chtějí vůz, který mohou alternativně nabíjet.
Nejvíc osobních vozů prodala v Česku Škoda. Hned za ní Hyundai a potom Toyota, která loni předběhla Volkswagen. Zájem pak stoupl o větší vozy, například třeba Škoda Fabia loni v žebříčku nejprodávanějších typů aut sestoupila z druhého místa až na šesté. Víc lidé kupovali i vozy vyšších tříd.
„Značka Lexus měla loni rekordní rok, podařilo se nám předat zákazníkům něco málo přes 2300 aut, informoval také generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Od luxusních vozů odradily změny DPH
Průměrně hodnotí loňský rok prodejce luxusních vozů. Zákazníci jich koupili padesát. Výsledek podle vedoucího prodeje United Cars & Services Michala Klementa ovlivnily od loňska platné změny pro odpočet DPH – pro zákazníky je teď výhodnější koupit si auto do dvou milionů.
O ještě dražších vozech tady loni uvažovalo patnáct zákazníků. Žádný z nich si je ale nakonec nekoupil. „Více než polovina klientů odsunula objednávku vozu právě v souvislosti s nemožností vrácení DPH,“ podotýká Klement. Luxusních a sportovních vozů se loni v Česku zaregistrovalo asi 2200 – tvořily asi jedno procento všech zápisů nových osobních vozů.
Z barev tuzemští zákazníci nejčastěji vybírají šedou, aktuálně je to každý třetí nový prodaný vůz. Následuje bílá a pak už s dostupem červená i modrá.
Elektroauta se přiblíží benzinovým, míní prodejce
Přibývat má také elektromobilů. Loni tvořily necelých pět procent všech prodejů. Letos má zájem o elektroauta podpořit širší nabídka modelů i nižší ceny. „Nezapomínejme, že automobilky budou pod velkým tlakem, zatím nikdo nezrušil pokuty, které od letoška začnou nabíhat, pokud nedokážeme registrovat auta v Evropě s průměrnou emisí kolem 94 gramů CO2,“ uvedl odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.
Aby automobilky limity splnily, budou muset prodávat víc elektroaut, jinak jim hrozí miliardové pokuty. „Budou i razantněji snižovat ceny elektrických vozidel, ceny se poprvé v historii dostanou i na úroveň benzinových vozidel,“ míní výkonný ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz.
Prodeji elektromobilů loni v Česku pomohly dotace, teď už ale vláda žádné neplánuje. Krátkodobé pobídky nedávají smysl ani podle automobilek. Čerstvě sečtená data také říkají, že loni se do Česka dovezlo méně ojetých osobních aut. Počet jejich registrací klesl oproti roku předtím skoro o devět procent. Dřív se tohle číslo spíš přibližovalo počtu prodaných nových aut.
Ubylo dovážených ojetin
Zdeněk Vobruba prodává ojetá auta již dvaadvacet let. Jeho klienti dávají přednost levnějším benzinovým vozům. „Samozřejmě, každý chce vidět motorový prostor, jestli tam není koroze, stav provozních náplní,“ podotýká Vobruba.
V autobazaru ve Vejprnicích u Plzně prodávají auta dovezená především z Německa a Nizozemska. Za vozidlo lidé nejčastěji utratí od padesáti do sta tisíc. „Za loňský rok jsme zažili pokles prodaných vozů, musím říct, že je to nejhorší výsledek za období existence bazaru,“ dodává Vobruba.
Registrace dovážených ojetých aut v Česku klesaly celkově. Loni jich majitelé zapsali zhruba 140 tisíc, asi o čtrnáct tisíc méně než v roce 2023. „V loňském roce, kdy došlo ke zvýšení prodejů nových vozidel, dovoz ojetin poklesl. Což je samozřejmě určitě dobře pro podporu obnovy vozového parku,“ komentuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Do sítí prodejců ojetých vozidel se začíná dostávat i stále větší množství elektroaut. Síť autobazarů AAA Auto a Mototechna jich loni prodala devět set, což je meziročně o 140 procent víc. Největší zájem je o vozy značky Tesla, Volkswagen nebo Hyundai. „Pro následující rok očekáváme nárůst obdobný zhruba o nějakých těch 150 procent,“ míní ředitel výkupu sítě AAA Auto a Mototechna Zdeněk Batěk.
Mezi nejoblíbenější značku v této síti patří Škoda Auto. „Tím nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia, následně Škoda Fabia,“ podotýká Batěk. Největší zájem byl loni o vozy staré pět až deset let. Těch Češi zaregistrovali více než 36,5 tisíce.