Češi kupují nová auta. Přibývá alternativních pohonů, ojetin ubývá

6 minut
Události: Prodeje nových aut
Zdroj: ČT24

Češi loni pořídili přes 231 tisíc aut, což je skoro pětiprocentní meziroční nárůst. Přes čtvrtinu prodaných aut tvořila ta s alternativními pohony a předpovědi na letošek naznačují další růst tohoto podílu. Automobilky představí nové modely a ceny by měly klesnout.

Tři tisíce nových vozů prodali například v prodejně aut v Modřanech. Právě auta s alternativním pohonem – hybridy nebo plug-in hybridy – tu tvořily tři čtvrtiny všech prodejů. „Nejprodávanější model je Corolla v provedení Combi s hybridním motorem,“ uvedl generální ředitel Tsusho Toyota Modřany Pavel Vávra. Dodává, že přibývá zákazníků, kteří přijdou a oznamují, že mají například fotovoltaiku na střeše a chtějí vůz, který mohou alternativně nabíjet.

Nejvíc osobních vozů prodala v Česku Škoda. Hned za ní Hyundai a potom Toyota, která loni předběhla Volkswagen. Zájem pak stoupl o větší vozy, například třeba Škoda Fabia loni v žebříčku nejprodávanějších typů aut sestoupila z druhého místa až na šesté. Víc lidé kupovali i vozy vyšších tříd.

„Značka Lexus měla loni rekordní rok, podařilo se nám předat zákazníkům něco málo přes 2300 aut, informoval také generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Od luxusních vozů odradily změny DPH

Průměrně hodnotí loňský rok prodejce luxusních vozů. Zákazníci jich koupili padesát. Výsledek podle vedoucího prodeje United Cars & Services Michala Klementa ovlivnily od loňska platné změny pro odpočet DPH – pro zákazníky je teď výhodnější koupit si auto do dvou milionů.

O ještě dražších vozech tady loni uvažovalo patnáct zákazníků. Žádný z nich si je ale nakonec nekoupil. „Více než polovina klientů odsunula objednávku vozu právě v souvislosti s nemožností vrácení DPH,“ podotýká Klement. Luxusních a sportovních vozů se loni v Česku zaregistrovalo asi 2200 – tvořily asi jedno procento všech zápisů nových osobních vozů.

Z barev tuzemští zákazníci nejčastěji vybírají šedou, aktuálně je to každý třetí nový prodaný vůz. Následuje bílá a pak už s dostupem červená i modrá.

Elektroauta se přiblíží benzinovým, míní prodejce

Přibývat má také elektromobilů. Loni tvořily necelých pět procent všech prodejů. Letos má zájem o elektroauta podpořit širší nabídka modelů i nižší ceny. „Nezapomínejme, že automobilky budou pod velkým tlakem, zatím nikdo nezrušil pokuty, které od letoška začnou nabíhat, pokud nedokážeme registrovat auta v Evropě s průměrnou emisí kolem 94 gramů CO2,“ uvedl odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Aby automobilky limity splnily, budou muset prodávat víc elektroaut, jinak jim hrozí miliardové pokuty. „Budou i razantněji snižovat ceny elektrických vozidel, ceny se poprvé v historii dostanou i na úroveň benzinových vozidel,“ míní výkonný ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz.

Prodeji elektromobilů loni v Česku pomohly dotace, teď už ale vláda žádné neplánuje. Krátkodobé pobídky nedávají smysl ani podle automobilek. Čerstvě sečtená data také říkají, že loni se do Česka dovezlo méně ojetých osobních aut. Počet jejich registrací klesl oproti roku předtím skoro o devět procent. Dřív se tohle číslo spíš přibližovalo počtu prodaných nových aut.

Ubylo dovážených ojetin

Zdeněk Vobruba prodává ojetá auta již dvaadvacet let. Jeho klienti dávají přednost levnějším benzinovým vozům. „Samozřejmě, každý chce vidět motorový prostor, jestli tam není koroze, stav provozních náplní,“ podotýká Vobruba.

V autobazaru ve Vejprnicích u Plzně prodávají auta dovezená především z Německa a Nizozemska. Za vozidlo lidé nejčastěji utratí od padesáti do sta tisíc. „Za loňský rok jsme zažili pokles prodaných vozů, musím říct, že je to nejhorší výsledek za období existence bazaru,“ dodává Vobruba.

Registrace dovážených ojetých aut v Česku klesaly celkově. Loni jich majitelé zapsali zhruba 140 tisíc, asi o čtrnáct tisíc méně než v roce 2023. „V loňském roce, kdy došlo ke zvýšení prodejů nových vozidel, dovoz ojetin poklesl. Což je samozřejmě určitě dobře pro podporu obnovy vozového parku,“ komentuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Do sítí prodejců ojetých vozidel se začíná dostávat i stále větší množství elektroaut. Síť autobazarů AAA Auto a Mototechna jich loni prodala devět set, což je meziročně o 140 procent víc. Největší zájem je o vozy značky Tesla, Volkswagen nebo Hyundai. „Pro následující rok očekáváme nárůst obdobný zhruba o nějakých těch 150 procent,“ míní ředitel výkupu sítě AAA Auto a Mototechna Zdeněk Batěk.

Mezi nejoblíbenější značku v této síti patří Škoda Auto. „Tím nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia, následně Škoda Fabia,“ podotýká Batěk. Největší zájem byl loni o vozy staré pět až deset let. Těch Češi zaregistrovali více než 36,5 tisíce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...