Už tři roky pomáhá městům s odstraňováním vraků aut z ulic zákon o výrobcích s ukončenou životností. Díky němu se mohou některých aut zbavit i za jediný měsíc. Třeba v Tachově na Plzeňsku jich z veřejného prostranství za poslední dva roky zmizela téměř stovka. Nahlašovat je mohou i místní.
Městům se daří odstraňovat vraky aut z ulic
Strážníci v Tachově jeden z autovraků na pozemku města nahlásili před měsícem a půl – bez kol, elektroniky a skel. Stává se takzvaným výrobkem s ukončenou životností, tedy odpadem, který je snazší odstranit. „Autovraky zaregistrují, vyfotí, označí, případně vylustrují provozovatele. (…) Většinou se nám to daří, dále je možnost vozidlo úředně otevřít a k údajům se dostat,“ popisuje vedoucí strážník Městské policie Tachov Jan Habrdle.
Město navíc vylepuje výzvu k odstranění vozidla přímo na okno auta, může si jí tak všimnout třeba i známý majitele. „Pokud si majitel toto vozidlo do měsíce nevyzvedne, můžeme ho okamžitě nechat ekologicky zlikvidovat,“ říká starosta Tachova Petr Vrána (Volím Tachov).
Zdlouhavější případ nastává v momentě, kdy auto stojí na silnici. Jeho likvidace se tak řídí zákonem o pozemních komunikacích. Město může vyzvat majitele k odstranění až půl roku po propadnutí technické kontroly. Než ho smí zlikvidovat samo, trvá to nejméně dalšího půl roku.
K nahlašování město nabádá i obyvatele
„Máme úspěšnost zhruba osmdesát procent, kdy se podaří kontaktovat majitele a přesvědčit ho, aby vozidlo odtáhl, což samozřejmě pro nás znamená daleko nižší náklady, protože každý odtah vozidla nás stojí zhruba osm set korun,“ uvádí Vrána.
K nahlašování odstavených vraků město vyzývá i samotné obyvatele. Použít můžou mobilní aplikaci. „Posílají nám obrázky autovraků i jejich přesnou polohu,“ říká mluvčí Tachova Tereza Kořínská. Za poslední dva roky město zjistilo 97 vraků, sedm z nich zatím zůstává v ulicích.