Část senátorů se obrátila na Ústavní soud. Vadí jim změna hlukových limitů

Skupina senátorů napadla u Ústavního soudu vládní nařízení o úpravě hlukových limitů zejména v dopravě. Informoval o tom v pondělí v tiskové zprávě spolek Koridor D8 a přijetí návrhu potvrdila mluvčí soudu. Jeho podání ohlásila před měsícem místopředsedkyně Senátu Jitka Seitlová (KDU-ČSL) v reakci na protesty obcí, které už nyní trápí nadměrná hluková zátěž z kamionové a železniční dopravy. Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) již dříve uvedl, že úprava limitů hluku z dopravy se má týkat jen starších staveb, kde jsou vyčerpané jiné technické možnosti ochrany obyvatel.

Podnět na zrušení vybraných ustanovení vládního nařízení podepsalo podle spolku 23 senátorů. Nejnižší možný počet je deset.

Hlukové hranice nařízení zvýšilo na 58 až 68 decibelů u dopravních staveb povolených do roku 2000. Kritici nařízení, které vláda schválila loni v prosinci, mu vytýkali nedostatečné zdůvodnění, nesrozumitelnost i neprojednanou změnu parametrů.

Podle dřívějšího vyjádření místopředsedy Svazu měst a obcí Zdeňka Pištory byly přijaté hlukové limity o tři decibely vyšší, než jaké dostaly obce k připomínkám.

Nadměrný hluk negativně ovlivňuje zdraví, upozorňuje senátorka

Vláda podle senátorů nijak nezvážila nepříznivé účinky hluku na zdraví obyvatel a náklady na zdravotní a sociální opatření s tím spojené, sdělil v tiskové zprávě předseda spolku Martin Klečka. Společenské náklady spojené se zápornými dopady nadměrné hlučnosti prostředí podle odborných studií až desetinásobně převyšují náklady na protihluková opatření, uvedl.

Seitlová v polovině června upozornila na studie, podle nichž má zvýšený hluk dopady na psychické zdraví i porodnost. Obce se podle ní obávají, že u starších staveb nebudou dobudována všechna plánovaná opatření.

Proti nařízení koncem května protestovaly desítky obcí ve středních Čechách, s podobnou iniciativou přišlo i dalších třicet obcí podél dálnice D8. Pohrozily, že pokud vláda s nařízením nic neudělá, pokusí se zablokovat přípravu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan, která má na Mělnicku vést souběžně s dálnicí.