Pokusem o zablokování přípravy vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan pohrozily obce z Mělnicka kvůli nařízení vlády, které nově vymezuje hlukové limity. Obce leží u koridoru, kterým má rychlodráha vést, a zároveň nedaleko dálnice D8. Obávají se, že změna v obcích ještě zvětší už tak vysokou hlukovou zátěž, a žádají, aby kabinet posunul účinnost nařízení a řádně vyhodnotil možné dopady.
Obce z blízkosti D8 chtějí odklad změn hlukových limitů. Pohrozily blokádou přípravy rychlé železnice
Nové nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací má být účinné od začátku července. Mimo jiné zmírňuje hygienické limity pro komunikace postavené před rokem 2001, i když vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) nařízení hájil s tím, že jde o lokality, „kde už ta dopravní stavba i to ubytování je, třeba po desítky let, a technické možnosti se vyčerpaly“.
Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) zase změnu označil za kompromis mezi společenskými riziky a ekonomickými zájmy. „Hledáme cestu, která je kompromisem mezi tím, co doporučuje WHO – to je maximalistické řešení, které pro tranzitní zemi, jako je Česko, představuje problém – a mezi ochranou občanů,“ řekl.
Lidem, kteří bydlí v blízkosti starších úseků dálnic, se to ale vůbec nelíbí. Obávají se, že výsledkem bude, že hluku v obcích, jako jsou Ledčice nebo Nová Ves na Mělnicku, ještě přibude. Ledčice stojí bezprostředně u dálnice D8, a přestože domy od aut odděluje protihluková stěna, místní tvrdí, že se na tři metry navzájem neslyší.
Proti novele vládního nařízení se vymezilo otevřené prohlášení, k němuž se připojili starostové tří desítek obcí z blízkosti D8. Chtějí, aby změna limitů začala platit později a vláda do té doby vyhodnotila její dopady. „První, co mělo být, je řádné vyhodnocení zdravotních negativ a rizik. To z našeho pohledu vůbec nebylo uděláno,“ míní předseda spolku Koridor D8 Martin Klečka.
Obce pohrozily, že pokud vláda s nařízením už nic neudělá, pokusí se zablokovat přípravu vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan, která má na Mělnicku vést souběžně s dálnicí. Obávají se, že železnice by jim hlukovou zátěž ještě zvýšila.
„V posledních třiceti letech jsou nám neustále přidávány nové zdroje hluku, aniž by byl odstraněn původní hluk nebo aspoň zmírněny následky toho hluku,“ upozornil starosta Nové Vsi Lukáš Jansta.
Správa železnic by chtěla stavět novou trať na Mělnicku kolem roku 2027. Starostové ujišťují, že její bojkot by považovali až za krajní řešení nastalé situace.