Za dva týdny prázdnin napočítala policie u opravovaných úseků D1 49 nehod. Letos v létě se souběžně modernizuje pět úseků dálnice v celkové délce 52 kilometrů. Nejrizikovější je podle policejní mluvčí Dany Čírtkové úsek u Velkého Meziříčí. Nejčastěji k nehodám dochází těsně před samotnými uzavírkami. Nárazy do vzniklých kolon mívají podle policie většinou velmi vážné následky.
Bez brzdění do kolony. Na opravovaných úsecích D1 se od začátku prázdnin stalo již 50 nehod
Nejvíce nehod se podle statistiky policie stalo na nejdelším opravovaném, téměř patnáctikilometrovém úseku na Vysočině. „V modernizovaném úseku Velký Beranov – Měřín eviduje policie od 1. do 16. července celkem šestnáct dopravních nehod,“ uvedla mluvčí vysočinské policie Dana Čírtková. Naopak nejméně nehod eviduje dálniční oddělení v Bernarticích mezi Souticemi a Loktem, celkem tři.
Na 52 rozkopaných kilometrů připadá za dva týdny 49 nehod. Podle dlouhodobých policejních statistik se ale počet nehod na kilometr dálnice pohybuje kolem šesti až sedmi za rok – modernizace tedy zvyšuje nehodovost více než trojnásobně.
Nejopatrnější by měli být řidiči na opravovaném úseku u Velkého Meziříčí. Ten je podle Čírtkové nejrizikovější, od začátku července se zde stalo již dvanáct nehod. Situaci zvlášť komplikuje oprava mostu Vysočina – jedna jeho polovina je uzavřena kvůli svářečským pracím. „Problémy v tomto úseku způsobuje především skutečnost, že v jednom směru se střídavě jezdí pouze jedním jízdním pruhem, což vzhledem k intenzitě provozu na dálnici D1 vede denně k vytváření kolon,“ vysvětlila Čírtková.
Policie upozorňuje, že řidiči nejčastěji bourají před vjezdem do dopravního omezení. Například na začátku července se stala vážná dopravní nehoda u Velkého Meziříčí. Ve směru na Brno se srazilo celkem sedm aut. Škoda přesáhla 900 tisíc korun.
Odtahová služba v pohotovosti
Podle Čírtkové řidiči nedokážou vždy adekvátně reagovat na situaci před sebou. „Buď narazí do před ním pomalu jedoucího vozidla, nebo do vzniklé kolony. Tyto dopravní nehody mají vždy velmi vážné následky, neboť nárazy bývají v plné rychlosti,“ upozornila.
Pohotovost v souvislosti s prázdninovým provozem na D1 posílila i odtahová služba, která odstraňuje následky nehod na D1. „V prvních dvou prázdninových týdnech jsme vyjížděli v průměru ke třem případům na dálnici každý den,“ uvedla asistentka odtahové služby Pretol Zuzana Rodová.
Modernizace dálnice D1 mezi Prahou a Brnem začala v roce 2013. Skončit měla podle původních plánů už minulý rok. Teď se počítá s rokem 2021. Doposud silničáři opravili 90 kilometrů ze 161, dalších 52 je právě v rekonstrukci. Letos se žádný opravený úsek pro řidiče neotevře. Příští rok by se měly otevřít tři, v celkové délce třiceti kilometrů.