Průzkum provedený mezi necelými třiceti tisíci středoškoláky v Jižní Koreji odhalil souvislost mezi délkou času stráveného na internetu mimo výuku a duševním zdravím. Studie odhalila, že dospívající, kteří trávili více času na internetu, měli vyšší míru stresu a také častěji pociťovali smutek a měli sebevražedné myšlenky.
Čím častěji jsou na internetu, tím jsou nešťastnější. Velká studie popsala stav 30 tisíc teenagerů
Výsledky vyšly tento týden v odborném časopise PLOS ONE a ukazují, že používání internetu v dospívání je spojeno s emocionálními a fyzickými problémy, ale zatím ještě není úplně jasné, jaké faktory v tom hrají zásadní roli.
Předchozí studie až doposud špatně rozlišovaly mezi jednotlivými typy používání internetu, což ztěžovalo interpretaci jejich výsledků – nový výzkum se pokusil toto omezení překonat.
Vědci analyzovali údaje od 29 811 středoškoláků ve věku 16 až 18 let, kteří v roce 2018 vyplnili Korejský průzkum rizikového chování mládeže – tento dotazník probíhal přes internetové rozhraní. K dispozici měli přitom autoři také informace o neakademickém používání internetu, duševním zdraví a obecných charakteristikách studentů.
Studenti ve studii popsali, že strávili na internetu pro jiné než školní účely v průměru více než tři hodiny denně. Internet nejvíce využívali žáci nižších ročníků, studentky a studenti s nízkým ekonomickým statusem a studenti s nízkými studijními výsledky a další skupiny.
Ti, kteří internet využívali méně, se podle autorů jevili v řadě ukazatelů lépe; i po kontrole všech dostupných demografických charakteristik uváděli lepší zdravotní stav, menší míru stresu, méně smutku a méně sebevražedných myšlenek než skupina, která internet využívala pro neškolní účely intenzivněji.
Aktivní podpora
Přestože tato zjištění nemohou prokázat žádnou příčinnou souvislost mezi používáním internetu a duševním zdravím, autoři se domnívají, že ke snížení pocitů stresu a smutku u dospívajících je zapotřebí aktivní podpory.
Významnou roli by mohly hrát programy, které podporují zdravé používání internetu, nahrazují používání internetu společenskými a fyzickými aktivitami a pomáhají dospívajícím udržovat dobré sociální vztahy.