Na severu Francie se rozjíždí zkušební provoz největší evropské továrny na výrobu baterií do automobilů. Měla by konkurovat Číně a uspokojit rostoucí poptávku po nejdražší a nejdůležitější součástce elektrických vozů. Francii umožňuje továrna připravit se na zákaz spalovacích motorů, který v zemích Evropské unie vstoupí v platnost v roce 2035.
Francie spouští gigantickou továrnu na baterie do elektromobilů. Chystá se konkurovat Číně
Francie do továrny ve městě Douvrin na severu země investovala téměř miliardu eur. Zatím má jen 250 zaměstnanců, do roku 2030 přijme další dva tisíce lidí. Před spuštěním je ale zatím teprve první blok.
„V tomto sále se míchají katody a anody. Pomocí šestnácti mixerů se tu míchají kovy a vznikne zvláštní směs, které tu říkáme inkoust,“ popsal zpravodajovi ČT v Paříži Janu Šmídovi při prohlídce pracovník továrny Benoit Fauconnier.
„Teď jsme ve fázi, kdy zahajujeme zkušební provoz. Všechno testujeme, aby to fungovalo,“ uvádí vedoucí vývojové sekce Vincent Beauchot. A dodává: „Jsme něco jako Airbus v leteckém průmyslu.“
V Údolí baterií vznikne deset tisíc nových pracovních míst
Projekt má vytvořit deset tisíc nových pracovních příležitostí a v továrně se vyrobí kolem šedesáti tisíc bateriových článků denně. To podle ministra pro ekonomiku Bruno le Maira pomůže vyhrát bitvu jedenadvacátého století o elektromobily. „Evropský letecký průmysl má nástupce, a tím jsou baterie pro elektromobily,“ je přesvědčen ministr.
Region už teď nese označení „Údolí baterií“ a měl by vytvořit silnou konkurenci Číně a asijskému trhu vůbec.
Trh s elektromobily ve Francii rychle roste, továrna má už nyní objednávky do konce roku 2028. Ne každý ale vznik průmyslového gigantu vítá. Odpůrcům továrny i elektrotrendu vadí zátěž pro životní prostředí, vysoká cena baterií a jejich krátká životnost.