Římskokatolická farnost v Holohlavech na Královéhradecku chce, aby jí v rámci církevních restitucí byl vydán i vzácný barokní obraz od Petra Brandla Klanění Tří králů, který je národní kulturní památkou. A krom něj i další umělecká díla z kaple ve Smiřicích, celkem za několik desítek milionů korun. Žalobu na stát i město začal projednávat soud v Hradci Králové.
Církev se soudí o vzácný Brandlův obraz ze smiřické kaple. Je to drzost, říká starosta
Právní zástupce farnosti Holohlavy Stanislav Hykyš předložil soudu sérii dokladů, které mají potvrdit, že stát si v minulosti obraz Petra Brandla od církve vždy jen půjčoval. Třeba na výstavu k brandlovskému výročí na Pražském hradě v roce 1968.
Soudu předložil také evidenční kartu uměleckého díla z roku 1964, kde je jako vlastník uvedena církev. „Obraz je církevní nejpozději od roku 1949,“ říká Hykyš.
- Obraz je vrcholné dílo barokního mistra Petra Brandla z roku 1727. Od roku 2006 je národní kulturní památkou.
- Samotný kostel Zjevení Páně ve Smiřicích (někdy uváděný jako kostel Tří králů) je památkou od roku 1996. Postaven byl na přelomu 17. a 18. století, autorství je přisuzováno Kryštofu Dientzenhoferovi, nebo Janu Blažeji Santinimu-Eichelovi.
Město Smiřice odpovědělo sérií dokladů opačných, podle kterých patří vzácný Brandlův obraz i mobiliář kaple Zjevení Páně obci. „My to považujeme za drzost, co římskokatolická církev tvrdí, že to je její. Je to jednoznačně města,“ uvádí starosta Smiřic Luboš Tuzar (nestr.).
„Mě to velmi nadzvedává v době, kdy města obdržela výzvu předsedy Svazu měst a obcí a kardinála Dominika Duky, abychom přispěli korunou za každého občana na obnovu varhan v katedrále svatého Víta, a my v těchto dnech naopak čelíme žalobě ze strany církve,“ dodává starosta.
Podle advokáta farnosti Stanislava Hykyše ale spor vybočuje z klasických církevních restitucí a je sporem morálním. „Ke zpochybnění církevního vlastnictví došlo až po listopadu 1989. A v tom je tento spor specifický,“ upozorňuje.
Obě strany sporu teď mají měsíc na studium důkazů. Pak soud rozhodne, komu umělecká díla z kaple ve Smiřicích patří.
Sporů o vzácná díla vede církev hned několik. Zřejmě nejznámější je pře o vzácný obraz Madony z Veveří, o který se už roky soudí římskokatolická farnost ve Veverské Bítýšce s Národní galerií.
Obvodní soud pro Prahu 1 i Městský soud v Praze sice rozhodly ve prospěch farnosti, rozhodnutí ale není pravomocné. Nejvyšší soud v prosinci vrátil spis Městskému soudu s požadavkem na doplnění.