Dopravní podniky v Praze a Ostravě darují ukrajinským městům tramvaje a autobusy

Ostravské tramvaje míří na Ukrajinu (zdroj: ČT)

Pražský dopravní podnik spolu s magistrátem věnuje ukrajinskému Charkovu dvě desítky vyřazených tramvají a městu Chmelnyckyj dva autobusy. Tramvaje a autobusy chce věnovat městu Konotop také ostravský dopravní podnik. Celkem má k dispozici až čtyřicet tramvají a sedm dieselových autobusů. Vozy by jinak byly k prodeji.

Ani pět měsíců po stáhnutí ruských okupačních sil nefunguje v severoukrajinském městě Konotop hromadná doprava. Městem jezdí jediný autobus, obsluhuje osmnáct linek. To je pro pětaosmdesát tisíc obyvatel a pět tisíc uprchlíků nedostatečné.

„Když 24. února přijela ruská armáda do města Konotop, zničili i koleje. Jezdili po nich tanky. Celý vozový park byl zničený. Většinu autobusů jsme museli věnovat ukrajinské armádě,“ popsal starosta Konotopu Artem Semenikhin.

I proto se zástupci města a tamního dopravního podniku spojili s ostravským dopravním podnikem. Po Konotopu by tak nově mohly jezdit modrobílé vozy. Ostravský dopravní podnik má k dispozici až čtyřicet tramvají typu T6 a T3, také sedm dieselových autobusů. Vozy, které by jinak byly k prodeji, se Ostrava rozhodla Konotpu věnovat.

„My ty vozy máme ihned k dispozici. Ihned jsme přistoupili k řešení druhé záležitosti, což je samotná doprava. Zástupci Konotopu řekli, že jsou schopni jak zorganizovat dopravu, tak zafinancovat opravy,“ řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys. Čeká se na vyřešení smluvní dokumentace. Starší československé tramvaje jsou na Ukrajině také běžně k vidění třeba v Kyjevě nebo Oděse.

Tramvaje z Prahy do Charkova

Angažuje se i Dopravní podnik hlavního města Prahy. Dvacet vyřazených tramvají věnuje Charkovu, městu Chmelnyckyj dva autobusy. Cílem je snaha pomoci při obnově válkou zničených měst. Přesun vozů zprostředkuje humanitární organizace Člověk v tísni a zbytek si vyřeší dopravní podniky zmíněných měst.

„Očekáváme, že vozy tam nepůjdou najednou, ale v několika dávkách. Kdy to začneme, sami nevíme, záleží na bezpečnostní situaci nebo volných přepravních kapacitách v Evropě. Očekáváme ale, že by ta první mohla být v řádu dnů či jednotek týdnů,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.