Skončila oprava spodní části Václavského náměstí

Spodní část Václavského náměstí je opravena. Prostor mezi Můstkem a tramvajovými kolejemi dělníci kompletně předláždili a rozšířili prostor pro pěší. Vysázeli i nové stromy, vyměnili lavičky a vybudovali novou fontánu. Prahu práce vyjdou na asi 420,1 milionu korun. Metropole také vypsala tendr na opravu horní části náměstí, v rámci nějž se tam mají vrátit tramvaje.

„Vznikl hezký nový městský prostor, městský bulvár s novým předlážděním, alejemi lip a také s vodním prvkem. Myslím, že tento prostor si to zaslouží. Doufám, že bude velmi dobře sloužit všem Pražanům,“ okomentoval dokončení prací primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

„Podařilo se také odstranit vjezdy do podzemních garáží, které by způsobily větší automobilový provoz a zároveň zohyzdily velkou část této části náměstí. Podařilo se nám projednat, že budou jen z postranních ulic a v menším měřítku,“ pochlubil se náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Na náměstí ještě nyní pracují dělníci na dvou menších plochách u tramvajových kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice. Zde budou zhruba do ledna příštího roku. „Dodělává se etapa, která je už přípravnou fází pro výstavbu kolejí v horní části,“ řekl Jan Šunka z firmy Hochtief, která měla renovaci na starost.

Renovace vychází z projektu architektonické kanceláře Cigler Marani Architects, který vznikl v roce 2005. Samotné práce započaly předloni v dubnu. V jejich průběhu museli stavebníci upravovat některé technologické postupy, když se třeba ukázalo, že podloží je trochu jiné, než uváděl projekt. Oproti původnímu záměru také na náměstí zůstalo více stromů, protože si to přáli místní obyvatelé.

Do horní části se vrátí tramvaje

Magistrát už prostřednictvím dopravního podniku vypsal zakázku na stavbu tramvajové trati v horní části Václavského náměstí a na jeho celkovou rekonstrukci. Dělníci opraví chodníky a vozovky, vysází zeleň, opraví se stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody. Stavět by se mohlo začít v příštím roce a náklady jsou předběžně vyčíslené na 1,25 miliardy korun.

Významnou změnou v horní části bude právě zmíněný návrat tramvají, které budou jezdit v místech, kudy nyní proudí dolů po náměstí auta. „Tramvaje budou objíždět sochu (svatého Václava). A protože se předpokládá významně méně průjezdné dopravy, tak automobily pojedou částečně po tramvajových kolejích,“ nastínil náměstek primátora Petr Hlaváček (za TOP 09, kandiduje za STAN).

Ubydou také parkovací místa a rozšíří se prostor pro chodce. Stejně jako v případě dolní části bude celý prostor předlážděn.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně šedesát metrů široké. Původně se jmenovalo Koňský trh a bylo zřízeno dekretem krále Karla IV. V devatenáctém století bylo nejprve přejmenováno na Svatováclavské náměstí a posléze na Václavské.