Galerie: Václavské náměstí kolem roku 1901, v prvním období elektrických tramvají, kdy byly koleje blíž u chodníků
Poslední tramvaj po podélné části Václavského náměstí projela 13. prosince 1980 minutu po páté hodině ranní a o chvíli později ještě starý dvounápravový sněhový pluh. Tramvajová doprava v tomto místě tím byla po dlouhých 96 letech provozu ukončena.
O návratu tramvají na náměstí se mluví několik let, v minulosti tomu bránila radnice Prahy 1. Na místě někdejší tratě jsou dnes květinové záhony a jako připomínka jen pár metrů původních kolejí s historickými vozy sloužícími jako kavárna. Tramvaje od té doby náměstí jen kříží.
Projekt vybudování nové tratě bude DPP řešit s architektonickou kanceláří Cigler-Marani, která před více než deseti lety zvítězila v architektonické soutěži na proměnu Václavského náměstí. Tramvajové linky by měly být nasazeny ještě před zahájením oprav zbývajících částí náměstí. Během přípravných prací bude nutné také zhodnotit stav stropních desek stanice metra C Muzeum, nad kterou by měly tramvaje projíždět.
Poslední tramvaj na Václaváku
Václavské náměstí bylo už od roku 1884 významným dopravním uzlem. První tramvaje tažené koňmi byly v roce 1900 nahrazeny elektrickou dráhou. V letech 1967–1968 se na křižovatce s Vodičkovou objevil při výstavbě podchodu u metra A ojedinělý provizorní most ve tvaru kříže, na který byla převedena tramvajová doprava v podélném i příčném směru.
Zprovoznění a posléze prodloužení metra A do stanice Želivského v prosinci 1980 pak znamenalo pro tramvaje na Václavském náměstí definitivní zánik.