V Dolní Moravě se otevřel nejdelší visutý most pro pěší na světě. Ochránci přírody ho kritizují

Lávka Sky Bridge je dlouhá 721 metrů a spojuje dva horské hřebeny Králického Sněžníku - Slamník a Chlum. Zátěžová zkouška lávky, která je v nadmořské výšce 1110 metrů, skončila v neděli, první turisté mostem projdou v pátek 13. května, vstupenky si musí koupit on-line. Agentura CzechTourism očekává, že unitkátní stavba přiláká do lokality návštěvníky z celého světa. Podle ochránců přírody je projekt problematický, nepříznivě ovlivní ráz krajiny.

Nová visutá lávka se nachází nad údolím Mlýnského potoka ve výšce 95 metrů. Její stavba trvala dva roky. „Nejtěžší bylo natažení lan,“ popsal generální ředitel společnosti Taros Nova Radek Ondruch. Dodal, že tenčí lana mezi dvěma pylony přepravoval dron, ta silnější se po nich následně z vrcholu na vrchol dopravovala pomocí kladek. Lana jsou zakotvena mohutnými patkami. Kvůli eliminaci výchylek do stran vlivem námrazy a větru je most zajištěný stabilizačními lany s napínacím mechanismem.

Lávka bude podle Ondrucha v provozu celoročně. Uzavře se jen při údržbě nebo v případě, kdy rychlost větru přesáhne 135 kilometrů za hodinu.

Lávka navazuje na naučnou stezku

Generální ředitel Horského resortu Dolní Morava Martin Palán věří, že zájem o novou atrakci bude velký. „Návštěvník si zarezervuje půlhodinu, ve které na most může vstoupit a přejít ho. Je jednosměrný, protože na druhé straně navazuje na naučnou stezku s prvky rozšířené reality,“ popsal. Návštěvníci se do výchozího bodu dopraví lanovkou.

6 minut
V Dolní Moravě je nejdelší visutý most pro pěší na světě
Zdroj: ČT24

Výstavba lávky Sky Bridge stála zhruba 200 milionů korun. Podle Palána by se investice měla vrátit do deseti let. S výhradami veřejnosti nebo ekologických organizací například kvůli narušení rázu krajiny se společnost nesetkala. Středisko neleží v chráněné krajinné oblasti a podle Palána se vše uskutečnilo v souladu s územním plánem i požadavky příslušných institucí.

Kritika ochránců přírody

Podle ředitele regionálního pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK) v Olomouci Michala Servuse je projekt visutého mostu v Dolní Moravě z pohledu ochrany přírody problematický, protože nepříznivě ovlivní ráz krajiny. „Je to samozřejmě objekt, který je z dálky dominantní,“ řekl.

Nový visutý most by měl být brzy zapsán do Guinessovy knihy rekordů. „Už teď o něj jeví zájem média z celého světa, nejenom z Evropy, ale také z Číny nebo Spojených států amerických,“ uvedl redaktor ČT Erik Knaifl.

2 minuty
Události: Otevření visutého mostu na Orlickoústecku
Zdroj: ČT24

„Na základě našich průzkumů je patrné, že hlad po cestování je velký. Právě atrakce tohoto typu mají potenciál sem přilákat návštěvníky z celého světa,“ míní ředitelka regionální spolupráce CzechTourism Veronika Janečková. Dodala, že lidé v poslední době stále raději navštěvují přírodu, což je podle ní dáno pandemií.  

Servus si také myslí, že nová atrakce přiláká do Dolní Moravy další návštěvníky, počet turistů v nedaleké národní přírodní rezervaci Králický Sněžník by ale neměla příliš zvýšit. Z loňské studie totiž podle něj vyplývá, že na Králický Sněžník nyní proudí hlavně turisté z polské strany.

„Lidé, kteří areál v Dolní Moravě navštíví, tak víceméně zůstávají v něm. Na vrchol chodí trošku jiná sorta lidí, protože je zatím hůř dostupný z české strany a vyžaduje to několikahodinový pochod,“ podotkl Servus, podle kterého bude vhodné zachovat cestu na vrchol v současné podobě, která nenahrává masivní turistice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 59 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...