Provoz na koridorové trati u Prosenic na Přerovsku, kde se v noci ze čtvrtka na pátek srazily dva vlaky, byl částečně obnoven až po desáté hodině večer. Mluvčí Správy železnic Nela Friebová dříve uvedla, že provoz bude zastaven pravděpodobně do sobotních brzkých ranních hodin. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, škoda podle údajů Drážní inspekce dosahuje 21 milionů korun. Policie nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.
Srážka nákladních vlaků u Přerova na 23 hodin zastavila koridor na Ostravu. Provoz na trati už byl částečně obnoven
Provoz na trati se po jedné části kolejí podařilo obnovit zhruba 23 hodin po srážce. „Vlaky nyní jezdí po sudé kolejové skupině. Ke zprovoznění druhé části staničních kolejí dojde po výměně zničené výhybky. Její výroba potrvá zhruba dva týdny. Následně proběhne oprava a plné zprovoznění trati,“ uvedla Správa železnic.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po pátečním zasedání vlády přiblížil, že na obnově jednoho z hlavních tahů se pracuje s plným nasazením. „Celý den se odstraňují následky nehody, která znamenala vykolejení vlaků a ochromení dopravy,“ řekl.
Nehoda se stala ve stanici Prosenice ve čtvrtek ve 22:55 hodin v prostoru výhybky, souběžně jedoucí vlaky se střetly bočně. Nikdo nebyl zraněn, škoda podle aktuálních údajů Drážní inspekce dosahuje 21 milionů korun.
Následky nehody likvidují hasiči, drážní hasiči i dobrovolné jednotky z Přerova a okolních obcí. „Odklízeli dřevo z vykolejených vagónů, následně probíhalo vyšetřování události a poté odstartovaly další odklízecí práce. Na místě je nehodový vlak s jeřábem a dva vyprošťovací tanky. Vykolejené vozy se budou rozřezávat a následně odklízet,“ řekla mluvčí Friebová.
„Za pomoci vyprošťovacích tanků se budou poté odstraňovat havarované vagóny z železničního náspu, které leží mimo trať,“ řekl mluvčí hasičů Radek Buryánek. Na řadu poté přijde oprava železničního svršku, trakčního vedení i poškozených kolejí.
Podezření z obecného ohrožení z nedbalosti
Nehoda se podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala stala v prostoru výhybky, souběžně jedoucí vlaky se střetly bočně. Policie havárii vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.
Po příčinách nehody, která se stala v prostoru výhybky, pátrají i inspektoři Drážní inspekce. „Budeme zjišťovat, jak probíhal provoz na té trati, jak byla zabezpečena, jak strojvedoucí řídili a zda plnili všechny své povinnosti. V tuto chvíli je šetření teprve na začátku, budeme všechny tyto okolnosti, tedy jak technickou stránku, tak i lidský faktor, zjišťovat,“ řekl Martin Drápal.
Spoje mají až dvě hodiny zpoždění
Nehoda se stala na hlavním koridoru mezi Prahou a Ostravou, zpoždění spojů se dotklo i zahraniční dopravy, jezdí tudy vlaky mezi Rakouskem a Polskem. Například IC Ostravan, který vyjel v pět ráno z Třince, měl víc než 182 minut zpoždění, u dalších spojů bylo zpoždění zhruba hodinové.
Podle mluvčí Českých drah se vypravení náhradních autobusů začalo řešit okamžitě. „U dálkové dopravy jezdí autobusy v různých úsecích podle kapacity stanic, u regionální dopravy je to v úseku Lipník nad Bečvou – Přerov. Ustálit by se to ale mělo u dálkové dopravy náhradní autobusovou dopravou v úseku Olomouc–Hranice a Přerov–Hranice,“ řekla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
V úseku jezdí náhradní autobusy
Náhradní autobusovou dopravu v úseku Drahotuše–Přerov zavedl i další dopravce RegioJet. „Autobusy nahrazují jak rychlíkové spoje na lince R8 Bohumín–Přerov–Brno, tak dálkové vlakové spoje RegioJet na trase Praha–Ostravsko–Košice. Přes veškerou snahu je bohužel třeba očekávat výrazná zpoždění spojů a další omezení,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.
„Kyvadlovou dopravu od rána zajišťovaly na místě čtyři žluté autobusy RegioJet, další na místo posíláme tak, aby se zvládly rostoucí počty cestujících s tím, jak bude nastávat přepravní špička,“ doplnil Ondrůj.