V Plzni se v pátek otevřela první část východního okruhu města, který po dokončení propojí dálniční obchvat D5 v Černicích s výpadovkou I/20 na Karlovy Vary. Nová většinově čtyřpruhová silnice o délce 1,8 kilometru stála bez DPH půl miliardy korun. Spojila ulice Plaská, Na Roudné a Chrástecká a včetně nulté etapy měří 2,6 kilometru. Odlehčit má hlavně přetížené Karlovarské třídě i frekventované silnici u Boleveckého rybníka.
První část východního okruhu Plzně je hotová. Necelé dva kilometry stály půl miliardy
Okruh na severu města navazuje na Studentskou ulici a pokračuje východní částí mimo obytnou zástavbu, kde je okružní křižovatkou napojena na Jateční ulici. Řidiči směřující z největšího sídliště Lochotín mohou teď jezdit z Plaské k Jateční a kolem čistírny odpadních vod dále na Prahu, ale také na jih Plzeňska.
Silnice vede podél tratě Plzeň–Žatec a v poli pod kopcem Mikulka, kde navazuje na dvouproudou propojovací silnici, která se napojuje na nový most přes Berounku, tedy na krajskou silnici II/231. Díky posunu do pole přestanou jezdit tisíce automobilů kolem domů.
Nejsložitějším objektem byla kvůli blízkému železničnímu i silničnímu mostu velká okružní křižovatka, která nahradila nepřehledné křížení ulic Na Roudné a Jateční. Tříletou stavbu spolufinancoval Evropský fond pro regionální rozvoj, Plzeň dala asi 160 milionů korun, kraj 60 milionů.
Další dvě etapy
„Na stavbu navážou další dvě etapy, takzvaná jižní etapa silnice I/20, která se jmenuje Jasmínová-Jateční, a následně severní etapa I/20 od Rokycanské třídy až k ulici Na Roudné,“ uvedl náměstek plzeňského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miroslav Blabol. Celkem má silnice I/20 od přivaděče k výpadovce na Karlovy Vary přes deset kilometrů.
„Ještě budeme stavět osm kilometrů a stavební náklady se pohybují kolem pěti miliard korun, takže jsme závislí na evropské dotaci z operačního programu Doprava. Stavba by se měla zahájit v roce 2029 a jižní i severní část má být hotová v roce 2033. Bude to stavět ŘSD za spoluinvestorství města,“ uvedl Blabol.
Z plzeňských ulic by mělo zmizet až 22 tisíc aut
ŘSD teď zpracovává dokumentaci pro územní rozhodnutí pro jižní i severní část, o něž zažádá v prosinci. „Do poloviny příštího roku bychom chtěli mít pravomocná územní rozhodnutí,“ řekl náměstek plzeňského ŘSD. Podle něj pomůže východní obchvat motoristům v Plzni zcela zásadně. Silná zátěž tranzitní dopravy, která je odhadovaná po roce 2030 na 18 až 22 tisíc aut za den, bude převedená do nového koridoru. Ten bude prioritně převádět dopravu z Prahy směrem na Karlovy Vary, a částečně také od jihu Plzeňska.
„Silnice I/20 je součástí mezinárodního tahu E49 Vídeň – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Magdeburg. Ve čtyřpruhovém uspořádání je naplánována v úsecích Plzeň – mimoúrovňová křižovatka Losiná (silnice první třídy I/19), Nová Hospoda – Písek a v úseku Češnovice – České Budějovice,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.