Stavba brněnského městského okruhu míří do druhé etapy. V lednu začne dvouletá tramvajová výluka

Ředitelství silnic a dálnic chce na přelomu listopadu a prosince předat zhotoviteli stavbu druhé etapy velkého městského okruhu. Ta zahrnuje i nový tramvajový tunel pod Wilsonovým lesem. Výluka tramvajové linky 1 bude trvat zhruba dva roky a začne v lednu příštího roku. Stavbu oddálilo rozhodnutí antimonopolního úřadu na konci února, který zrušil zakázku na zhotovitele po podnětu slovenské firmy Deštrukprojekt. Ta se původní a ani nově vypsané soutěže neúčastnila.

Velký městský okruh je podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Davida Fialy nejvýznamnější stavba v Brně za posledních deset let. Náklady přesahují dvě miliardy korun.

První etapa se soustředila především na rozšíření Žabovřeské ulice do čtyřpruhového uspořádání v úseku od mimoúrovňové křižovatky Kníničská ke Kamenomlýnskému mostu. Náklady činily čtyři sta milionů korun. Silničáři ji chtějí zprovoznit do konce roku. Nedávno tam vznikla nová lávka pro pěší, které chybí ještě zábradlí.

Ve druhé etapě se dělníci přesunou od úseku od Kamenomlýnského mostu směrem k mimoúrovňové křižovatce Hlinky. „Kvůli úzkému prostoru je nutné v navazujícím úseku přeložit tramvajovou trať do tunelu, který bude dlouhý půl kilometru. Z větší části bude ražený, částečně přesýpaný. Díky posunutí trati vznikne dostatečný prostor pro vybudování čtyřpruhové silnice až k Pisárkám. Součástí stavby je rovněž lávka pro pěší. Z našeho pohledu se s ohledem na skladbu stavebních objektů a charakter území jedná o technicky a koordinačně velmi náročnou stavbu,“ řekl Fiala.

Návrh změn MHD při stavbě městského okruhu
Zdroj: DPMB

Tramvaje pojedou opravenou ulicí Veveří

Po předání staveniště zhotoviteli začnou přípravné práce. Pravděpodobně od ledna potrvá zhruba dvouletá tramvajová výluka linky 1, která pojede opravenou Veveří ulicí. Dopravní komplikace Fiala nepředpokládá. „Vedení silniční dopravy bude až na výjimky i nadále v režimu jeden jízdní pruh v každém směru, tedy tak, jak jsou řidiči nyní zvyklí. Budou jen nějaké časově omezené úplné uzavírky,“ dodal Fiala.

Primátorka Markéta Vaňková (ODS) ocenila, že stavba začne ještě letos, i když první zakázku na jaře zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Doplnila, že město přispěje sto jednadvaceti miliony korun. „Tato částka pokryje mohutnou výsadbu zeleně, chodníky, lávku pro pěší, která propojí Wilsonův les a levý břeh řeky Svratky, a opravu neogotické kapličky,“ uvedla.

Stejné firmy, vyšší cena

Hotovo má být v polovině roku 2024. Zhotovitelem je sdružení firem Eurovia, Hochtief a Subterra, které zvítězilo i v původní zakázce. Sdružení tehdy nabídlo zhotovení za 1,95 miliardy korun. Nyní předložilo nabídku za 2,03 miliardy.

„Do ceny se promítl především přesun plánovaných prací a lidských i technických kapacit do jiného období, než tomu bylo v předešlém výběrovém řízení,“ řekla mluvčí firmy Eurovia Iveta Štočková. Druhý uchazeč o stavbu předložil nabídku za 2,34 miliardy korun.

Silničáři také plánují příští rok na jaře začít pracovat na části velkého městského okruhu Rokytova. Pro ten teprve vybírají zhotovitele.

ŘSD pracuje také na několika úsecích silnice 52

Ředitelství silnic a dálnic letos pracuje také na několika úsecích silnice I/52, která vede z Brna na česko-rakouskou hranici u Mikulova. Od března opravují dělníci most přes vodní nádrž Nové Mlýny. Práce tam podle mluvčí silničářů Lucie Trubelíkové pokračují podle plánu a skončí ještě letos. Vyjdou na 295 milionů korun. Od hráze směrem na Pohořelice také opravují silnici, kde nyní dokončují křižovatku Pasohlávky-Ivaň. Hotová má být o víkendu.

Do konce října skončí opravy téměř čtyřkilometrového úseku mezi Novou Vsí a Pohořelicemi. Ještě letos chtějí silničáři zahájit opravu úseku Bavory, kde nyní vybírají zhotovitele stavby. V budoucnu je v plánu také úprava křižovatky od obce Pasohlávky a Aqualandu Moravia.

Ředitelství silnic a dálnic plánovalo v listopadu požádat o stavební povolení na obchvat Mikulova, který je součástí připravované dálnice D52 na Vídeň. Krajský soud v Ostravě ale na začátku října zrušil rozhodnutí jihomoravského krajského úřadu, který stavbu obchvatu Mikulova pravomocně povolil. Jihomoravský krajský úřad pravděpodobně podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.