Ostravské call centrum nabídlo své pracovníky pro trasování nemocných. Hygiena odmítla

Krajským hygienickým stanicím s nárůstem odebraných vzorků výrazně přibývá práce. Premiér Andrej Babiš (ANO) už o víkendu požádal o pomoc majitele call center, kteří by hygienikům mohli poskytnout zkušené pracovníky pro trasování kontaktů nakažených covidem-19. Jedno z ostravských call center se tak obrátilo na krajskou hygienu, ta ale jeho nabídku nevyužila. Nyní probíhá jednání a podpis meziresortních smluv, podle kterých by měly hygienikům pomoci ostatní státní instituce.

Krajská hygienická stanice (KHS) v Ostravě už přijala pomoc od tamního krajského úřadu. Jednalo se o dvacítku úředníků, kteří hygienikům pomáhají s trasováním. „I kdyby jich bylo dvojnásobné množství, tak vítáme v podstatě každou pomoc,“ uvedl mluvčí hygienické stanice Aleš Kotrla. 

Premiér Babiš už o víkendu vyzval firmy v Česku, aby krajským hygienám pomohly. „Apeluji na všechny české firmy, které mají zkušené operátory, aby nám hned pomohly. Teď hned. Abychom dohnali ten skluz,“ prohlásil premiér. 

Na Babišovu výzvu reagovalo jedno z ostravských call center. Prostřednictím e-mailu poslalo hygienikům zprávu, že jim nabízí zkušené operátory, kteří jsou zvyklí komunikovat s farmaceuty a zdravotnickým personálem. 

„Děkujeme, není potřeba“

Ostravská KHS ale nabídku zdvořile odmítla. „Velmi si vážíme Vaší nabídky pomoci. V současné době probíhá jednání a podpis meziresortních smluv, dle kterých by nám měly pomoci ostatní státní instituce,“ stojí v e-mailu, který KHS odeslala zmíněnému call centru.

„Samozřejmě vše podléhá našemu zřizovateli –⁠ ministerstvu zdravotnictví, ale samozřejmě máme i své pravomoci, může rozhodnout i paní ředitelka, ale vše po schválení paní hygieničkou,“ reagoval na dotaz ČT mluvčí KHS Kotrla.  

Moravskoslezským hygienikům pomáhají kromě krajských úředníků také medici, ale také call centrum, které má pod patronací ministerstvo zdravotnictví. To má na starosti „navolávání“ kontaktů pozitivně testovaných na covid-19.

Podle redaktorky ČT Kateřiny Golasovské by se tak call centra měla hlásit přímo resortu zdravotnictví. Vládě už s trasováním kontaktů pomáhá například společnost Haimstaden. V Opavě se zapojila i Armáda České republiky.