Lidé chtějí „zasypat“ ministerstvo štěrkem. Budou ho v dopisech posílat na protest proti těžbě u Moravského Písku

2 minuty
UDÁLOSTI: Stovky dopisů naplněných štěrkem zamíří na ministerstvo životního prostředí
Zdroj: ČT24

Lidé z Hodonínska a Břeclavska chtějí netradiční formou vyjádřit nesouhlas s chystanou těžbou štěrkopísku u Moravského Písku. Na ministerstvo životního prostředí budou posílat dopisy se štěrkem. Báňský úřad se souhlasem ministerstva totiž místo pro štěrkovnu stanovil, teď by měl rozhodnout o odvolání obcí.

Třináct let obyvatelé obce vyjednávali nebo psali petice, ale zatím neúspěšně. Teď chtějí na protest proti souhlasu úřadu s plány těžařů ministerstvo zahltit dopisy se štěrkem. „Poslední tři roky to vypadá, že se blížíme tomu špatnému konci, tomu chceme zabránit,“ řekla starostka obce Tvarožná Lhota Martina Bílová (nez.)

Spolek Za vodu pro lidi připravil na sobotu happening v přístavišti Baťova kanálu ve Veselí nad Moravou. Organizátoři tam budou rozdávat výzvu i balíček štěrku.

Množství dopisů se štěrkem musí být nepřehlédnutelné, a také bude, protože sypká sloučenina se na úřadě musí evidovat zvláštním způsobem – a ministerstvo to nebude mít zrovna snadné.
Výzva spolku Za vodu pro lidi na Facebooku

Starostové se bojí ohrožení zdroje vody

Spor se vede o pole mezi Moravským Pískem a Uherským Ostrohem. Pod ornicí je v zemi štěrk, který by vystačil na čtyřicet let těžby. Půl kilometru odtud je ale podzemní jezero s pitnou vodou pro celý region a podle starostů by ho těžba mohla ohrozit.

Záměr splňuje legislativní požadavky na ochranu životního prostředí, neohrožuje zdraví obyvatelstva a nepřináší negativní vlivy nad rámec platných limitů.
Studie vlivu na životní prostředí (2015)

Debatu o těžbě štěrku provází seriál protichůdných rozhodnutí. Těžit se má u Uherského Ostrohu, tedy ve Zlínském kraji. Jeho hejtmanství ani hygienici s tím problém nemají. Jímací území na vodu je ale v Moravském Písku, v kraji Jihomoravském. Tady naopak krajský úřad ani hygienická stanice s těžbou nesouhlasí.

Firma Český štěrkopísek je jiného názoru. „V České republice existuje minimálně patnáct srovnatelných štěrkoven, kde se štěrk těží v obdobných podmínkách, to znamená v blízkosti vodního zdroje. A k žádným negativním vlivům nedochází,“ řekl už dříve právní zástupce společnosti Pavel Josefus.

O odvolání 57 vesnic proti souhlasu s těžbou bude rozhodovat báňský úřad, dopisy se štěrkem chtějí starostové vrátit do hry i ministerstvo životního prostředí. Tím spíš, když jeho letošní prioritou je boj se suchem. Místu, kde se má těžit, se totiž říká Moravská Sahara. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...