Nebezpečné billboardy nejsou jen u dálnic. Srážka s poutačem u Fryštáku způsobila řidiči těžká zranění

Vážná zranění způsobila řidiči srážka s billboardem u Fryštáku na Kroměřížsku. Betonový podstavec poutače stojí jen dva metry od silnice druhé třídy a podle odborníků BESIPu je nebezpečný. Billboard je na místě už přes třicet let, za jakých podmínek tam byl postaven, bude zjišťovat příslušný odbor na radnici v Holešově, který může rozhodnout o jeho odstranění.

Reklamní poutač stál podle místních u Fryštáku už před rokem 1989 a vítal v okrese Gottwaldov. V současné době patří soukromé firmě, která ho získala v dražbě. Její majitel redaktorce České televize po telefonu řekl, že veškeré dokumenty, včetně kolaudačního rozhodnutí, má v pořádku. „Dokumenty nám ale ukázat nemohl, protože odjížděl na dovolenou,“ řekla redaktorka Gabriela Netopilová.

Betonový sokl billboardu je jen dva metry od silnice

U silnic druhých a třetích tříd je podle zákona ochranné pásmo patnáct metrů, v určitých případech mohou existovat výjimky. Billboard u Fryštáku je od vozovky daleko zhruba jen dva metry. „V ochranném pásmu kolem silnice trčí betonový sokl, kde může náraz, ať už osobního vozidla nebo motorky, skončit velice závažnou dopravní nehodou, která by jinak dopadla jenom hmotnou škodou,“ řekl krajský koordinátor BESIPu Zdeněk Patík. 

Nebezpečný billboard u Fryštáku (zdroj: ČT24)

„Reklama má upoutat pozornost a reklamy u pozemních komunikací upoutávají pozornost zejména řidičů motorových vozidel, což je obrovské riziko. Druhým problémem je pak ta pevná překážka. České pozemní komunikace mají těch pevných překážek v blízkosti poměrně hodně,“ řekl vedoucí odboru dopravní služby jihomoravské policie Jindřich Rybka.

Na základě podnětu České televize se umístěním billboardu začne zabývat příslušný odbor na radnici v Holešově. Úředníci budou zjišťovat, kdy a za jakých okolností byl billboard tak blízko cesty postaven. Výsledkem může být i jeho odstranění.

Na odstranění billboardů od dálnic vypsalo ŘSD tendr

Už dva roky platí povinnost odstranit reklamní poutače z ochranného pásma silnic první třídy a dálnic. Majitelé reklamních ploch a silničáři jich odstranili zatím zhruba dvě třetiny. Ředitelství silnic a dálnic aktuálně vypsalo výběrové řízení na odstranění téměř dvou stovek dalších.

Odhadovaná cena je přes sedmdesát šest milionů korun. „Jedná se o billboardy, skutečně megaboardy. To jsou ty největší kontrukce, které u dálnic jsou, proto je ta cena tak vyšší,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Právě ŘSD sklidilo kritiku za pomalý postup při odstraňování billboardů. Brání se tím, že to ale měli udělat v první řadě majitelé. Silničáři však slibují, že reklamní poutače zlikvidují a náklady budou vymáhat právě po majitelích.