Dva měsíce ještě nebudou jezdit vlaky po hlavní trati u Karlových Varů, pod kterou se v dubnu sesunul svah. Její oprava je však již v plném proudu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ji zadala stavební firmě z Chomutova, která inkasuje 90 milionů korun.
Na trať u Karlových Varů, pod kterou se sesunul svah, se vrátí vlaky v polovině prázdnin
Plány, že výluka nedaleko Karlových Varů potrvá jen týden, i naděje, že se podaří vrátit na trať vlaky během května, zůstaly nenaplněny. Cestující, kteří jedou například z Chomutova do Sokolova, budou v Ostrově nad Ohří přestupovat do autobusů a v Karlových Varech zase zpátky do vlaku až do poloviny prázdnin.
Chomutovská firma musela odtěžit celý svah, který byl podmáčený – nejen část, která se zřítila, ale i tu, která zůstala stát. „Muselo se odbagrovávat dva a půl metru pod úroveň terénu,“ upozornila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Úsek trati pak vznikne zcela nově.
Devadesátimilionovou zakázku zadal správce státních železnic bez soutěže, což mu v případě mimořádných událostí zákon umožňuje. I tak se výluka protáhne na více než čtvrt roku. „Oprava by měla být dokončena k 31. červenci, aby se v srpnu vlaky mohly rozjet s tím, že samotná stavba potom bude ukončena v říjnu,“ upřesnila mluvčí Šubová.
SŽDC odkazuje na své předchůdce: Na sesuv zadělala rekonstrukce v 19. století
Vlaky nemohou kolem Otovic u Karlových Varů projíždět od poloviny dubna. Že není vše v pořádku, nejprve upozornil strojvedoucí projíždějícího vlaku. Pochůzkář si pak všiml začínajícího sesuvu a nechal ihned zastavit provoz.
Následně došlo k velkému sesuvu půdy – zřítila se část náspu a jedna kolej zůstala viset ve vzduchu. Druhá pak zůstala na okraji propasti, ale i ona byla nesjízdná.
Příčinou bylo již zmíněné podmáčení svahu, SŽDC přitom odkazuje dávno do minulosti. Chyba prý vznikla již na konci 19. století, kdy zde Buštěhradská dráha (tj. tehdejší vlastník) stavěla druhou kolej. „Byl zvolen nevhodný technologický postup i nevhodný materiál,“ uvedla Kateřina Šubová.
Tři výluky naráz
Výluku železničáři vyhlásili v úseku mezi Karlovými Vary a Ostrovem, náhradní autobusy jezdí místo všech rychlíků i osobních vlaků. Podle krajského ředitele Českých drah Vladimíra Omelky vznikají kvůli přestupům zpoždění do deseti minut. „Ale je problém v počtu autobusů, protože současně probíhají nepřetržité výluky na tratích Karlovy Vary – Potůčky a Karlovy Vary – Mariánské Lázně,“ upozornil.
Původně doufala SŽDC, že úplná výluka na tzv. podkrušnohorské magistrále potrvá jen asi týden. Trať je dvoukolejná a zdálo se, že postačí zabezpečit podloží pod druhou kolejí, zatímco ta, pod kterou zcela zmizel násep, se bude opravovat.
Nejprve se termín protáhl asi na tři týdny kvůli špatně přístupnému terénu, nakonec ale vyšlo najevo, že na pohled poměrně bezpečná kolej na tom není o mnoho lépe než ta, která zůstala viset ve vzduchu. Podloží totiž bylo tak nestabilní, že by provoz nebyl bezpečný.