Senát novojičínského soudu v úterý projednával zřejmě poslední důkaz v kauze železničního neštěstí ve Studénce, při kterém v roce 2008 mezinárodní rychlík narazil do trosek zříceného mostu. Konstrukce, která most podepírala, byla dostatečně nosná, řekl znalec Vladimír Doležel z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. Most ale byl podle něj šikmo uložený a navíc na něj působily vodorovné vlivy. A mohl se tak sesunout. Nehodu nepřežilo osm lidí.
Rozkrývání zkázy ve Studénce: Co stálo za železniční nehodou?
Na most podle Vladimíra Doležela muselo působit i jiné než svislé zatížení. „Je to něco podobného, jako když vyměňujete pneumatiku a špatně zaklínujete. Auto je zvedlé a prostě se sesune,“ přirovnal.
Posudek, který v úterý Doležel u soudu v Novém Jičíně představil, je posledním důkazem v celém procesu. Po něm soudce chce hlavní líčení odročit, pravděpodobně za účelem přednesení závěrečných řečí.
Doležel se s kolegy zabýval především konstrukcí, která podpírala rekonstruovaný most. Takzvané bárky byly podle něj dostatečně únosné, aby vydržely váhu mostní konstrukce, která na ně svisle tlačila.
VIDEOGALERIE:
„Bylo tam něco jiného, než jen svislé zatížení,“ řekl Doležel. Dodal, že pokud by konstrukce přenášela jen svislé zatížení, deformovala by se jinak než v tomto konkrétním případě.
Soud měl v úterý na programu pouze výslech tohoto znalce. Soudce jej ukončil už dopoledne. Pak začali klást doplňující otázky státní zástupce a postupně obhájci obžalovaných. Průběh dnešního hlavního líčení dnes zkomplikovaly technické problémy. Po polední pauze soudce oznámil, že dopoledne nefungovaly mikrofony a výslech znalce se musel celý opakovat. Během odpoledne se nestihl dokončit, pokračovat bude ve středu.
O rozsudku má rozhodnout „poslední“ důkaz
Znalecký posudek o nosnosti mostní konstrukce má být posledním důkazem, na němž měsíce pracovali dopravní experti. „Provedeme poslední důkaz, pak proces odročím. Za jakým účelem, se dozvíte v soudní síni,“ uvedl před časem soudce Jaromír Pšenica, podle něhož je nepravděpodobné, že by další návrhy na doplnění dokazování připustil. „Další svědci by nám už nic dalšího neobjasnili,“ řekl již dříve.
Pokud toto zůstane v platnosti, je možné, že v dalším kole soudního jednání už zazní závěrečné řeči. Pak by následoval rozsudek.
Soud v úterý pokračoval po více než půldruhém roce. Čekalo se právě na posudek, který vypracovali experti Univerzity Pardubice z Ústavu pro analýzu dopravních nehod. Také se čekalo na vyhodnocení experimentu, který provedli odborníci z dopravní fakulty.
Loni na podzim zkoumali zátěžovým testem nosnost konstrukčních prvků, které podpíraly opravovaný most těsně před jeho zřícením. Při zkoušce nepoužili model, ale skutečné podpěrné konstrukce odpovídající těm, které stavbaři instalovali ve Studénce. Experiment měl být klíčový pro vypracování znaleckého posudku.
Pozůstalí po obětech a účastníci nehody vlaku ve Studénce, který narazil v devadesátikilometrové rychlosti do mostní konstrukce, zde loni v srpnu uctili památku obětí neštěstí:
- Přímá účastnice nehody, zdravotní sestra Naděžda Tomčíková, pomáhala 8. srpna v roce 2008 zachraňovat cestující z vlaku. „Sama jsem byla po operaci zad. Byla jsem v lázních v Karviné, odkud jsem se po měsíční léčbě vracela vlakem domů,“ zavzpomínala na událost.
- Tehdejší dění si dle svých slov pamatuje naprosto přesně. „Seděla jsem ve druhém vagonu,“ uvedla s tím, že vlak byl plně obsazený a cestovalo v něm asi čtyři sta lidí. Mezi nimi bylo mnoho mladých lidí, kteří cestovali do Prahy na koncert Iron Maiden, doplnila. V okamžik srážky vlaku s mostem cítila „nárazy, které se stupňovaly“.
- „Srazilo nás to, spadli jsme na zem. Spadla na nás zavazadla…, mysleli jsme, že umřeme,“ vzpomíná dodnes.
Havárie se stala 8. srpna 2008. Na železniční trať ve Studénce tehdy spadl rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 pasažérů a škoda přesáhla 177 milionů korun.
Podle obžaloby byla příčinou souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
Další tragédie: Srážka pendolina s kamionem
Severomoravská Studénka se v posledních letech stala místem dvou tragických železničních nehod. Kromě zmíněného neštěstí z roku 2008 na sebe tamní železniční stanice přitáhla pozornost předloni 22. července. Zahynuli tam tři lidé, když vlak Pendolino narazil na přejezdu do kamionu.
Nehodu způsobil polský řidič, který vezl plechy z Polska do Maďarska. Na železniční přejezd vjel v době, kdy už svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Řidič se nepokusil závory prorazit a odstranit tak kamion z kolejí, ale zůstal sedět v kabině. Srážku přežil.
Podobná situace se stala na konci října 2015. Kamion naložený kovovým materiálem vjel na přejezd na červenou. Asi tři vteřiny před příjezdem rychlíku, který se blížil rychlostí 140 kilometrů v hodině, prorazil řidič z Portugalska závoru a střetu zabránil. Soud ho potrestal pokutou 100 tisíc korun a zákazem řízení v Česku na 2,5 roku. Jak potvrdily kamerové záznamy z přejezdu, řidiči tam jezdí na červenou běžně.