Firmy před pádem mostu ve Vilémově nedodržely bezpečnost práce

Vilémov - Jednou z příčin zřícení mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku může být i nedodržení bezpečnosti práce. Inspektoři z Českých Budějovic teď uzavřeli šetření a zahájili správní řízení se dvěma stavebními firmami a ženou, která na bezpečnost práce při demolici mostu měla dohlížet. Vyšetřování tragédie, při níž zemřeli čtyři dělníci, jde do finále. První obvinění by mělo padnout do měsíce.

Tři hodiny před zřícením mostu 4. září 2014 ve Vilémově místní lidé vyfografovali bagr, který pracoval na nezabezpečeném mostě - a pod ním pracovali dělníci. Místní lidé si kladli otázku, jak mohl někdo nechat podkopat klenbu a je-li to bezpečné. Náměstek hejtmana pro dopravu Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD) už den po tragédii možnou příčinu popsal konkrétněji - hned vedle klenby mostu byla odhrabaná díra, takže pak pata mostu odjela pryč a celý most se zřítil. Při pádu zemřeli tři Češi a jeden Slovák. 

Snímek pořízený asi tři hodiny před neštěstím
Zdroj: ČT24/Krimireport.cz

Práce na mostě posuzovali i inspektoři bezpečnosti práce. Zahájili správní řízení s ženou, která se měla o bezpečnost na stavbě starat, a také se stavebními firmami, které most rozebíraly. Vedoucí právního oddělení Oblastního inspektorátu práce České Budějovice Dagmar Plocková Mahrová konstatovala, že k chybě došlo při zpracování plánu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. A to konkrétně ohledně vzájemné komunikace zhotovitelů na stavbě a při práci s bezpečnostními riziky na stavbě.

„V okamžiku, kdy došlo ke zřícení, tam bagr nebyl, ale z důkazních prostředků, které máme ve spise, vyplývá, že se těžká technika na mostě pohybovala i v okamžiku, kdy pod mostem skutečně byli pracovníci,“ uvedla Dagmar Plocková Mahrová. 

Stavební firmy s řízením nesouhlasí

Obhájce jedné ze stavebních firem Bögl & Krýsl Radek Ondruš uvedl, že budou navrhovat přerušení řízení, než policejní orgány shromáždí dokumenty a rozhodnou o příčině pádu mostu. Radek Ondruš dále připomněl, že společnost Bögl & Krýsl byla na stavbě pouze jedním ze subdodavatelů a prováděla jen dílčí práce. Proto se této společnosti nelíbí, že inspektorát práce vede řízení proti některým subdodavatelům, ale nikoli proti investorovi stavby a hlavnímu zhotoviteli. 

Radek Ondruš dále doplnil, že firma Bögl & Krýsl pracovala ve spodní části mostu, který se z pokynu zhotovitele místo standardního „shození“ měl rozebírat ručně. „A tady firma spatřuje hlavní příčinu. To znamená chybný projekt, který projektovat nevhodný způsob demolice stávající mostovky,“ uvedl Radek Ondruš.

Druhá firma, které hrozí pokuta, je Strabag - ta se ale k případu zatím nechce vyjadřovat.

Kromě pokuty 300 000 korun pro jednotlivce a až dva miliony pro stavební firmy za porušení bezpečnosti práce, které se teď řeší ve správním řízení, hrozí za pád mostu i další stíhání. Podle informací České televize právě teď Krajské státní zastupitelství řeší obžalobu nejméně dvanácti lidí z různých firem, které se na demolici mostu podílely. A do finále s vyšetřováním jdou i policisté. Mají už všechny znalecké posudky z oboru stavebnictví. Kriminalisté předpokládají, že by vyšetřování mohli ukončit do jednoho měsíce. „Do současné doby nebyl nikdo obviněn, policisté vyšetřují případ jako ublížení na zdraví z nedbalosti,“ uvedla mluvčí Policie ČR Kraje Vysočina Dana Čírtková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 17 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 18 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 19 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 20 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 21 hhodinami
Načítání...