Na Kozí dráhu vyjíždí vlak, bude jezdit každý víkend až do konce prázdnin

Děčín – Na Kozí dráhu z Děčína, která vede do Oldřichova u Duchcova, se vracejí pravidelné vlaky. Budou jezdit o všech prázdninových víkendech, kvůli špatnému stavu trati ale budou končit už v Telnici. Slavnostní jízdu prvního prázdninového vlaku doprovodí hudba a jiný program. Ačkoli na Kozí dráhu vyjel zvláštní vlak již na jaře, pravidelné víkendové vlaky po ní jezdily naposledy před třemi lety. Každodenní provoz na ní ustal již v roce 2007.

Slavnostní vlak vyjede z Děčína-hlavního nádraží na Kozí dráhu v 8:48. „V 8:30 bude před vlakem slavnostně přestřižena páska a vlak vyrazí v 8:48 směrem na Jílové,“ přiblížila mluvčí města Markéta Lakomá. V Jílovém a Telnici vlak uvítá hudba. Ranní vlak budou odpoledne následovat tři další, které pojedou z Děčína ve 12:37, 14:37 a 17:34, mezitím ještě bude motorák zajíždět z Telnice do stanice Libouchec. Pro turisty mířící do Krušných hor bude v Telnici na ranní a druhý odpolední vlak navazovat autobus, který je doveze k dolní stanici lanovky na Komáří vížku.

Svézt se na Kozí dráze bude možné třikrát denně každý víkend až do konce prázdnin, vlaky budou i nadále končit v Telnici. „Zbylý úsek do Oldřichova u Duchcova je zatím nesjízdný, proto bude na vlaky od Telnice navazovat náhradní autobusová doprava pod lanovku na Komáří vížku,“ řekla mluvčí Lakomá.

Děčín usiluje o to, aby stát Kozí dráhu na město bezúplatně převedl. Ten by ji v budoucnu předal sdružení obcí, které leží u trati. Podle primátora Františka Pelanta (ČSSD) by byl tento postup výhodný, město a později sdružení obcí by mohlo získat státní dotace na provoz a údržbu trati.

Kozí dráha

Trať označovaná v jízdním řádu číslem 132 vznikla v roce 1871 jako součást delší trati Děčín–Duchcov–Chomutov společnosti Duchcovsko-podmokelská dráha. Šlo o konkurenční podnik k tehdy již zavedené Ústecko-teplické železnici, který však už neuspěl. Zatímco trať z Ústí nad Labem přes Teplice a Most do Chomutova, která má i dnes status hlavní podkrušnohorské dráhy, žila bez větších problémů a její provozovatel patřil k nejúspěšnějším – postátnění se vyhýbal až do 20. let minulého století, kdy stát převzal poslední soukromé trati – Duchcovsko-podmokelská dráha živořila. Stát ji vyvlastnil již v 80. letech 19. století v první vlně postátňování původně soukromých železnic. Většina trati během 20. století zanikla, úsek Děčín – Oldřichov u Duchcova však přežíval jako lokálka, kterou jezdili lidé do Krušných hor. Přes rozsáhlé protesty cestujících i obcí poukazujících například na slušnou obsazenost motoráků na Kozí dráze na ní přestal kraj objednávat dopravu koncem roku 2007. V její trase měl vzniknout přivaděč dálnice D8. Proti se však postavilo ministerstvo životního prostředí, do cesty kraji se postavila také armáda. Z Kozí dráhy se v roce 2008 stalo i volební téma a vítězství dosud opoziční ČSSD znamenalo její definitivní záchranu před úplným zrušením. Vlaky provozované v rámci základní dopravní obsluhy se na ni však už nevrátily.