Správa železnic nechala vypracovat materiál, který navrhuje zrušení až jedenácti seřaďovacích nádraží po celé zemi. Jsou prý zastaralá a nepotřebná. Na seznamu jsou stanice v Sokolově, pražské Libni, Ostravě nebo Hradci Králové. Je mezi nimi i nádraží v České Třebové, které chce zachránit Pardubický kraj.
Řada seřaďovacích nádraží se zruší. To v České Třebové se ale možná podaří zachránit
Rozlohou je nádraží v České Třebové největší v republice. Měří přes deset kilometrů. Železničáři mu neřeknou jinak než „ranžír“. Každá směna v něm sestaví až patnáct nákladních vlaků, které se potom rozjedou do všech světových stran.
Dříve jich ale jezdilo třikrát víc, a nádraží se proto ocitlo na seznamu neperspektivních seřaďovacích stanic. „Ta ohromná, gigantická kapacita už prostě není využívána,“ vysvětluje člen správní rady SŽ Michal Kolovratník (ANO).
V České Třebové by o místo mohlo přijít nejméně sto lidí. „Některé zdejší rodiny pracovaly, nebo pracují na železnici třeba tři až čtyři generace,“ přibližuje význam dráhy pro Třebovou železniční historik Pavel Stejskal.
Nádraží se může přebudovat na překladiště kontejnerů
Proti zrušení se postavilo vedení Pardubického kraje. Tento týden stanici zařadilo do regionální strategické infrastruktury. „Je to stále železniční stanice evropského významu a byli jsme ubezpečeni, že dojde k přehodnocení materiálu,“ tvrdí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).
Českotřebovské seřaďovací nádraží zřejmě nakonec zachrání, že je na železničním koridoru a vedle působí soukromý dopravce. Ten by mohl část přestavět na překladiště kontejnerů.
„Záměrem není primárně rušit seřaďovací nádraží ani kolejové kapacity. Prověřujeme možnosti případného nového využití některých kolejí,“ sděluje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.